Pondělí, Srpen 21

Zdravé grilování – zásady, díky kterým bude vaše jídlo ještě lahodnější

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Grilování se stalo fenoménem dnešní doby a většina z nás mu naprosto propadla. Věděli jste ale, že nevhodným grilováním ztratí jídlo jak na chuti, tak přijde i o své výživové vlastnosti? Nechte se inspirovat na další grilování a dopřejte svému tělu co nejvíce zdraví.

shutterstock_74452216Grilování, neboli krátké pečení na roštu při velmi vysokých teplotách. Asi takto by jsme mohli definovat to, co většina z nás v tomto ročním období provádí s velkou chutí při příjemných letních večerech. Nejen že jídlo z grilu je velice chutné, ale nahrává nám i skutečnost, že sami výživoví poradci grilování doporučují více, než smažení, protože pokrmy připravované na grilu obsahují méně tuku a kromě toho neztrácí své vitamíny.

Pozor na opékání potravin na otevřeném ohni! Potraviny se mohou spálit, ztratit chuť a pronikají do nich škodlivé látky (rakovinotvorné aromatické uhlovodíky, lipidy a volné radikály).

Pryč se škodlivými látkami

Při grilování používejte vždy čerstvě nakoupené potraviny. Na rošt pokládáme potraviny v okamžiku, kdy rozžhavené uhlíky jsou pokryty vrstvou šedého popela (je potřeba počkat cca 30 – 45 min.).

Ke tvorbě škodlivin dochází i ve chvíli, kdy se plameny dotýkají samotného masa a teplota přesahuje 400 stupňů Celsia.

Skvělým pomocníkem při grilování jsou dobře dostupné hliníkové tácky a fólie na které se pokládá maso a zelenina, mřížka, popřípadě také síťka. Tuk v tomto případě stéká do žlábků k tomu určených a neskapává na uhlíky. Tento způsob opékaní nezhoršuje chuť pokrmu, protože hliníkové tácky jsou opatřeny na dně otvory, díky kterým se aromatický dým dostane k masu.

Grilování na hliníkových táccích snižuje množství škodlivých látek v potravinách, které jsou připravovány na roštu.

Griluji, griluješ, grilujeme

Pokud máte rádi vůni a chuť čerstvých bylinek, doporučujeme je položit na uhlíky. Díky tomu potraviny nasají jejich vůni a jejich chuť bude ještě lahodnější!

Obecně platí, že čím tenčí plátek masa je, tím blíže ho umístěte ke zdroji tepla.

Pokud máte chuť na grilovanou rybu, vybírejte v obchodě takové druhy, které mají soudržné a tvrdé maso – např. treska, okoun a nebo losos. Příprava ryby na grilu je velmi rychlá (podle velikosti ryby od 5 do 12 minut) a nevyžaduje velké kulinářské umění – ryba sama o sobě i bez většího přísunu koření chutná skvěle. Nejlepším způsobem, jak si rybu na grilu připravit je zabalit ji do hliníkové fólie – obal by neměl být příliš těsný. Udělejte ještě do obalu malou dírku na odvod vodní páry a šup s ní na gril!

I přes to, že jste milovníci masa, nezapomeňte spolu s ním konzumovat i grilovanou zeleninu, čerstvý zeleninový salát, nebo žitný chléb pro lepší trávení.

Pokud jste masožravci a máte chuť si na grilu udělat tzv. pořádnou flákotu (vepřovou, nebo hovězí) je potřeba maso minimálně jeden den před samotným grilováním naložit do láku s aromatickými látkami, nebo maso nakrájet proti vláknům, rozklepat na tenké plátky a marinovat jej alespoň 18 – 20 min.

Doporučujeme maso nenabodávat na grilu špikovačkou, popřípadě vidličkou. Z masa vytéká šťáva, maso tvrdne a přichází o výživové hodnoty.

Tip pro vás: zkuste si své grilované pokrmy posypat lněným semínkem - má výraznější ořechovou vůni, která dodá vašemu pokrmu nový rozměr.

Tip pro vás: zkuste si své grilované pokrmy posypat lněným semínkem – má výraznější ořechovou vůni, která dodá vašemu pokrmu nový rozměr.

Zásady správného grilování

  1. Při opékání používejte zásadně hliníkové fólie a tácky – zabráníte tím přepalování tuku, který vytéká z masa a který pak škodí vašemu zdraví.
  2. Dodržujte doporučenou dobu, která je pro grilování jednotlivých potravin stanovená, aby nedocházelo k jejich spálení.
  3. Oheň na gril rozdělávejte pomocí dmýchadla – tuhé i tekuté podpalovače mohou být zdrojem rakovinotvorných organických látek.
  4. Na opékání používejte dřevo z listnatých stromů (jehličnany obsahují mnoho pryskyřic), které podporují rakovinotvorné buňky, uhlí, dřevěné brikety popř. hobliny.
  5. Nekupujte v obchodech již hotová marinovaná masa – ztrácíte kontrolu nad druhem použitých olejů a grilovacího koření.
  6. Marinujte doma a kvalitně s použitím olivového oleje, bylinek a čistého koření bez glutamátových solí a ztužených tuků.
  7. Solte až ke konci grilování. Sůl vytahuje ze syrového masa šťávu a výživné látky.
  8. Grilované potraviny otáčejte.
  9. Zelenina je hotová, pokud se dá lehce propíchnout vidličkou.
  10. Drůbež je opečená, jakmile z ní nevytéká růžová tekutina.

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz