Úterý, Srpen 14

Víte, proč diety nefungují?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Každý z nás určitě již někdy slyšel ve svém životě slovo dieta. Množství existujících diet je nespočetné, kdy od banánové diety se dostanete přes zeleninovou až po dietu bílkovinou. Každá z diet slibuje enormní úbytek váhy v co nejkratším čase a mnoho lidí tímto kolikrát drastickým dietováním i zhublo. Otázka ale zní jinak. Na jak dlouho se jim podařilo zhubnout? Jaký má dieta vliv na tělo a na vaše zdraví?

Udržitelnost dietního období

Do diety se pouští především lidé, kteří se už na sebe nemůžou dívat, nevlezli se do kalhot, nebo se snaží udělat radikální změnu a pustit se do tzv. zdravého životního stylu, aniž by si předtím nastudovali, co to vlastně ten zdravý životní styl je. Často se setkávám s lidmi, pro které je zdravý životní styl omezování se v jídle a nucení se do sportu. První chybou, které se tito lidé dopustí je samotná skutečnost, že je napadne držet dietu. Držet dietu je z dlouhodobého časového horizontu pro tělo neudržitelné. Zkuste se vžít do svého těla, které není zvyklé na žádný režim, tam si dá rychlý oběd, tam si dá koláček, pak pomeranč a na závěr dne párečky s rohlíkem. A najednou někdo přijde a tělu řekne: tady máš jenom banány a ananas – a teď hubni! V tu chvíli se tělo okamžitě zalarmuje a ví, že nastala doba krize, kterou musí přečkat. Tělo samozřejmě nezabrání tomu, aby opravdu o nějaká kila nepřišlo. Ale převážně se bude jednat o vodu a svalovou hmotu. Protože tělo je chytré, tak ví, že tato doba nakonec přejde a zase se bude mít dobře. Nebo opravdu vydržíte jíst mrkev celý život?

Pokud chcete opravdu zhubnout a začít žít a stravovat se zdravě je důležité si uvědomit, že  právě vaše stávající stravovací návyky vás dovedly tam, kde jste. Pokud chcete zhubnout dlouhodobě a zdravě, je potřeba abyste aktuální stravovací návyky postupně začali odbourávat a nahrazovat je návyky správnými – tedy takovými, které budete schopni dlouhodobě dodržovat.

Vykašlete se na diety. Prostě jezte zdravě!

Vztah k jídlu při dietě

Jakmile začnete s nějakou dietou, automaticky omezíte potraviny, které jste si vyhodnotili jako závadné a tělu nevyhovující. To, že jste si vy tuto skutečnost vyhodnotili tímto způsobem ale neznamená, že tělu tyto potraviny nebudou chybět. Nikdy nejde přejít z jednoho stravování okamžitě do dalšího. Přechod musí být postupný a na nové chutě si musíte zvykat vy i vaše tělo. Nestavte se k potravinám s odporem jen proto, že slovo cottage, nebo tofu zní prostě divně a už jenom proto to bude „hnusný“. Přistupujte k potravinám bez předsudků, berte je jako nový začátek. Pokud vám potravina nebude chutnat, nikdo vám přeci hlavu neutrhne, jen už si ji příště prostě nekoupíte.

Potraviny, které by neměli chybět ve vašem zdravém nákupu.

Potraviny, které by neměly chybět ve vašem zdravém nákupu jsou např. vejce, celozrnný žitný chléb, luštěniny, ovesné vločky, celozrnné těstoviny, zelenina, ovoce, kvalitní (více jak 90%) šunka, kuřecí a krůtí maso, ořechy, ryby … aj.

Zpomalení metabolismu při dietách

Hladověním nebo omezováním energetického příjmu  metabolismus zpomalujeme. Hlavní příčinou zpomaleného metabolismu je především nesprávné stravování, drastické diety, půsty a dlouhodobé detoxy, absence fyzické aktivity (nevytváříme svalovou hmotu, jejíž množství metabolismus zrychluje), ale i špatná funkce štítné žlázy.

Pokud jste se poznali a víte, že do této skupiny patříte i vy nezoufejte. Zrychlit a nastartovat metabolismus můžete i těmito metodami:

  • Zdravé a pravidelné snídání (kaše, ovesné vločky, celozrnný žitný chléb).
  • Denně šálek kávy (opravdu max. 1 šálek denně, ne více – káva zatěžuje srdce).
  • Konzumace dostatečného množství bílkovin během dne (fazole, cizrna, čočka, sýry, ryby, vejce, tofu aj.).
  • Dodržování pitného režimu (více o pitném režimu ve článku pitný režim jako základ vašeho zdraví)
  • Rybí tuk v kapslích, konzumace ryb.
  • Dostatečný a kvalitní spánek.
  • Pití zeleného čaje a čaje Matcha (více v článku hubnutí se zeleným čajem Matcha) aj.

Daň za hladovění

Člověk, který se trápí dlouhodobě dietami a hladověním má sklon k zimomřivosti, nerad vyhledává pohybovou aktivitu (je bez energie), má rád horké nápoje a jídla a jeho hmotnost stagnuje s malými výkyvy na +- stejné hodnotě. Tělo dietářů je podvyživené, nemá dostatek vitamínů, minerálů a základních živin. Organismus v takovém případě, dalo by se říct, čeká na každý větší příjem jídla, které potom může využít a uložit –  s největší pravděpodobností dojde k přeměně na tukové zásoby.

Výsledkem několikadenního hladovění může být snížená hmotnost, ale na úkor odbourané svalové hmoty, která způsobí, že vaše tělo bude povislé a nepevné.

Co je tedy správně?

Chcete-li opravdu zdravě a trvale zhubnout, nevěřte žádným zaručeným dietám, hubnoucím nápojům a práškům. Správným krokem, který můžete učinit pro sebe a své tělo je zajímat se o zdravý životní styl, postupně doplňovat a rozšiřovat své znalosti o potravinách, najít si sport, který vás bude bavit a psychicky být v rovnováze. Nesnažte se zhubnout za každou cenu v rámci jednoho měsíce. Zdravé hubnutí a s ním spojený zdravý životní styl by se měli stát vašimi parťáky na celý život.

shutterstock_128269805

Sdílet článek pomocí:

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz