Středa, Listopad 21

Trápí vás nadýmání? Máme tipy, díky kterým byste se ho mohli zbavit

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ráno se probudíte, podíváte do zrcadla a zhodnotíte své bříško tak, že to přeci není tak hrozné jak se zdálo? A co večer? Máte také ten pocit, že jste se večer více „nafouklí?“ Zkuste dodržovat několik zásad, díky kterým by se mohlo zmírnit, a nebo zcela vymizet případné nadýmání!

Které potraviny nadýmají nejvíce?

Pokud máte ve svém jídelníčku zahrnuty potraviny jako brokolici, zelí, luštěniny, kapustu, jablka, nebo slané pokrmy, jsou to právě ony, které můžou způsobovat problémy s nadýmáním. Samozřejmě, že jeshutterstock_236477980jich zastoupení ve zdravém jídelníčku je důležité a jsou bohatými zdroji vitamínů a minerálů, ale pokud trpíte nadýmáním, je potřeba rozklíčovat, které z nich by mohly být původcem a jejich konzumaci se snažit omezit.

Dalším krokem, který můžete pro své tělo udělat je snížit konzumaci rizikových potravin, které zatěžuji trávení – bílé pečivo, cukr a také perlivé nápoje. Pokud jste milovníky slaných jídel a pokrmů, i tady se mějte raději na pozoru, protože sůl zadržuje v těle vodu.

Sportem ke snížení nadýmání

Aby střeva správně fungovala, je potřeba zařadit do svého časového harmonogramu také sport. Jak říká východní cvičení ájurvéda, po každém jídle by měla následovat krátká procházka, aby se člověku lépe trávilo. Pokud si dopřejete aktivní odpočinek ve formě procházky, rychlochůze, běhu aj., tělo se bude lépe a snáze vyprazdňovat.

Plánování jídla

Pokud víte, že vás čeká časově náročný den a budete mít problém najít si čas na kvalitní oběd, nebo svačinku, plánujte. Natočte si klidně i budík, pokud to pomůže, abyste se nezapomněli kvalitně najíst. ,,Plácání“ různých potravin podle kolísajícího krevního cukru je to nejhorší, co můžete pro zažívání udělat. Naplánujte si jídla tak, aby se vám dobře jedla i když jste ve spěchu a nemuseli jste se trápit s jejich konzumací (kuřecí čína smíchaná s rýží, rýžové nudle s krůtími kousky aj.). Když budete vědět, že máte snáze dostupný pokrm, který můžete jíst tzv. za chodu, je větší pravděpodobnost, že si jej opravdu dáte, než když budete vědět, že v krabičce čeká obírání kuřecího stehna, které děti u nedělního obědu nedojedly.

Dostatečný pitný režim

shutterstock_97398488Pokud patříte mezi ty, kteří si večer tzv. vzpomenou, že dnes skoro nic nevypili, zažívání to určitě neprospívá. Abyste nadýmání porazili, je potřeba denně vypít alespoň 2 litry neperlivé, neochucené vody, díky které napomáháte tělu s vyprazdňováním a odvodem škodlivin. Pozor ale na perlivé nápoje, které spíše naopak nadýmání podporují! Pokud se chcete dozvědět více o pitném režimu, přečtěte si článek Pitný režim jako základ vašeho zdraví.

Pokud jste náchylní k nadýmání, zkuste omezit pití v průběhu jídla a napijte se, až dojíte.

Alergie

Další velmi častou příčinou nadýmání může být i nesnášenlivost, popřípadě alergie na konkrétní typ potravin. Nesnažte se přijít sami na to, jestli se jedná o lepek, laktózu aj. Pokud by se na vyšetření potvrdilo, že trpíte intolerancí, lékař sám doporučí, jak potraviny v jídelníčku nahradit, abyste do těla přijali všechny živiny, o které vyřazením potraviny přijdete.

S jídlem nespěchejte

Pokud jste zvyklí, že jídlo do sebe rychle ,,nahážete“, zkuste se naučit jíst v klidu a každé sousto rozžvýkat alespoň pětadvacetkrát. Pokud jíte rychle, s každým soustem polykáte i vzduch, který se potom může v těle projevovat právě nadýmáním.

Další možné příčiny nadýmání

  • Snížená produkce či funkce trávicích enzymů.
  • Záněty či vředy na žaludeční či střevní sliznici.
  • Zácpa – při stagnaci stolice dochází k hnilobným a kvasným procesům ve střevech.
  • Nedostatečná produkce žaludeční kyseliny.
  • Narušená střevní mikroflóra, kdy dojde k potlačení přátelských bakterií a pomnožení kvasinek (např. Candida albicans) – často k tomu dochází po antibiotické či hormonální léčbě, při stravě bohaté na jednoduché cukry a chemicky upravované potraviny.

Tip pro vás: jak vařit luštěniny, aby nenadýmaly?shutterstock_148604363

  • Luštěniny namočíme den předem a použitou vodu slijeme.
  • Vaříme je společně s kořením – majoránkou, tymiánem nebo saturejkou.
  • Na dno hrnce můžeme přidat 3 cm mořské řasy.
  • Ideální je při přípravě použít cibuli, nebo česnek.
  • Udělejte si na jídlo čas a dostatečně pokrm kousejte, aby již v dutině ústní mohlo dojít ke štěpení polysacharidů.
  • Pokud i přes tato doporučení luštěniny nadýmaly, zkuste popíjet dětský čaj s heřmánkem a fenyklem a zanalyzujte, jestli jste v přípravě něco nevynechali, co mohlo nadýmání způsobit.
Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz