Úterý, Květen 23

Štíhlá obezita – jak ji poznat a bojovat s ní?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Už jste někdy slyšeli pojem „štíhlá obezita“? A co si vlastně pod tímto souslovím představit? Štíhlá obezita je stav, kdy člověk na první pohled a v oblečení vypadá štíhle a pevně, ale ve skutečnosti je jeho tělo povolené a ochablé. Právě tehdy mluvíme o štíhlé obezitě popř. také skryté obezitě.

Co je to štíhlá obezita?

S pojmem štíhlá obezita se v dnešní době můžeme setkat čím dál častěji. Lidé trpící štíhlou obezitou mají malý poměr svalů v těle na úkor tuků. Navenek tito lidé vypadají dobře, ale to je dáno především tím, že jsou oblečeni a nedostatek svalové hmoty je dobře maskován. Jakmile se jedinec svlékne například do spodního prádla, nebo do plavek, odhalí se tělo se všemi nedostatky. U řady lidí, kteří v oblečení vypadají velmi dobře a zdánlivě „vysportovaně“ byste určitě neřekli, že jejich tělo ve spodním prádle vypadá povadle a s tukovými polštářky namísto svalů.

U štíhlé obezity je třeba zdůraznit, že hmotnost člověka je zde naprosto zavádějícím číslem. Pokud máte například vy i vaše známá/známí stejnou váhu a přitom se vám zdá, že vypadá lépe než vy, je to právě rozdílným podílem svalové hmoty v těle. V překladu to tedy znamená, že dva jedinci se stejnou hmotností a rozdílným podílem tuků a svalů v těle nebudou zdaleka vypadat stejně.

Zajímá vás, zda i vy se můžete zařadit do skupiny štíhle obézních jedinců? Rozpoznat štíhlou obezitu vám pomohou následující příznaky.

Nevěnujete se aktivně a dlouhodobě žádnému sportu a pohybu obecněshutterstock_458030365

Pokud pravidelně nesportujete, nebo nechodíte na dlouhé procházky, vaše tělo nemá dostatečné zdroje pro budování aktivní tělesné hmoty a nastartování metabolismu. Pokud toužíte po tom, abyste se zpevnili, nezbývá nic jiného, než si vybudovat vztah k nějakému druhu pohybové aktivity (od posilovny, přes běh, až po domácí cvičení). Věřte, že v tomto případě se každý pohyb počítá a při správném provedení posílíte svalstvo o kterém jste dosud možná ani nevěděli.

Ve vašem denním příjmu chybí hodnotné zdroje bílkovin, kterým se vědomě, nebo neúmyslně vyhýbáte

Pokud nemáte rádi sýry, tvaroh, vajíčka, maso, ryby aj. na bílkoviny bohaté potraviny i to může způsobovat štíhlou obezitu. Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou svalu a jakmile je tělo nemá kde brát, nemůže ani budovat svaly. Toužíte-li po zpevněné postavě, vyhodnoťte si, jak jste na tom s příjmem bílkovin za den. Optimální denní příjem by se měl pohybovat okolo 1 g bílkoviny na 1 kg tělesné hmotnosti.

Nejhorší, co můžete pro své tělo udělat, je dlouhodobě fungovat jen na jednom typu striktně omezené stravy.

Držíte často drastické diety (mrkvová, ananasová, dieta s minimem kalorií aj.)

Ať jste patřili, nebo ještě patříte k lidem, kteří své tělo rádi trápí drastickými dietami, i za touto kapitolou byste měli udělat tlustou čáru. Nejlepším a nejzdravějším způsobem pro vás a i vaše tělo je hubnout na základě vyváženého jídelníčku s optimální pohybovou aktivitou. Než začnete držet jakoukoliv dietu, zamyslete se, zda ji vydržíte držet celý život. Celý život jen na na ananasu a nebo mrkvi? Opravdu? Diety nám sice slibují rychlé úbytky váhy v krátkém časovém období, ale právě tehdy si zakládáte na štíhlou obezitu. Pokud jste přibrali za rok 10 kg, nechtějte po vašem tělu, aby těchto 10 kg zhublo za týden, nebo měsíc. Za tzv. zdravé hubnutí se považuje úbytek cca 1,5 – 2 kg za jeden kalendářní měsíc.

Při drastických dietách se nezbavujete pouze tuku, ale také svalové hmoty. Svaly jsou přitom motorem metabolismu a tuk se proto lépe odbourává s nimi. Snažte se raději hubnout pomalu a správně, než-li trápením svého těla při dietách.

shutterstock_207321499Často se ve vašem jídelníčku objevují sladké a nezdravé pochutiny

Kdo by si rád nedal chipsy, čokoládu a nebo koblížek na snídani. Ano, věřím, že je nás opravdu hodně, ale pozor! Rychlé cukry a sladidla nemají pro tělo téměř žádný přínos a rychle se přeměňují v tuky (cukry například mohou sloužit k rychlému doplnění energie po cvičení, ale to je vše).

Pojem štíhlá obezita je úzce spjat s moderním životním stylem, kdy se lidé velmi bezhlavě pouští do jakýchkoliv zaručených a zázračných diet uvedených v nejrůznějších módních časopisech, popřípadě diet ověřených samotnými celebritami. Zde velmi často dochází k rapidnímu snížení kalorického příjmu, kdy tělo namísto zdravého hubnutí zhubne šokem a jakmile se vrátí do normálního režimu, začne potravu ukládat ve formě tuku tzv. na horší časy. Právě tehdy, zahráváte-li si s kalorickým příjmem v potravě nastává situace, kdy tělo ukládá více tuku a v kombinaci s neaktivním životním stylem produkuje málo svalové hmoty. Tato skutečnost má pak za následek sice optimální váhu, ale nepoměr mezi svalovou hmotou a tukem. Jakmile tělo ovládne tuk, vypadáte sice v riflích skvěle (protože vás dokonale zpevní), ale plavky a spodní prádlo nakonec vše prozradí.

Příčinou štíhlé obezity je nepřirozený poměr tělesného tuku a svalové hmoty. V těle je malé množství svalů a naopak větší množství tuku.

Jak bojovat se štíhlou obezitou?shutterstock_373580050

Máte pocit, že i vy se řadíte mezi jedince se štíhlou obezitou? Pak je třeba s tím něco udělat. Zkusit můžete následující změny.

  • Začněte jíst vyváženou stravu bohatou na bílkoviny, zdravé tuky a komplexní sacharidy,
  • omezte cukry, umělá sladidla a průmyslově zpracovávané potraviny,
  • naučte se, že jídlo není váš nepřítel a pouze konzumace ananasu není ta správná cesta ke zdravé a pevné postavě,
  • najděte si sportovní aktivitu, která vás bude bavit a pravidelně se hýbejte.

 

Sdílet článek pomocí:

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz