Neděle, Červenec 22

Potraviny které pomáhají jako prevence proti rakovině

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pokud chcete sebe a své blízké ochránit před touto zákeřnou nemocí, máme pro vás tip na potraviny, které by neměly chybět ve vašem nákupním košíku. Díky nim přispějete k udržení rakoviny dál od těla a budete si tak hýčkat své zdraví.

Pomocníci v boji proti rakovině

Brokolice

Brokolice stejně jako ostatní košťálová zelenina obsahuje látku zvanou sulforafan. Sulforafan má vlastnosti jako antioxidant a stimulátor přirozených enzymů, které mají na starost detoxikaci organismu a právě brokolice je nejbohatším zdrojem sulforafanu vůbec. Výzkumy prokázaly, že u osob, které konzumují velké množství košťálové zeleniny, je sníženo riziko výskytu rakoviny prsu a prostaty. Kromě protinádorových účinků má tato látka schopnost snižovat krevní tlak i hladinu cholesterolu v krvi – díky těmto vlastnostem je brokolice a košťálová zelenina řazena odborníky mezi jeden z nejzdravějších druhů zeleniny vůbec.shutterstock_379690552

Dobrou zprávou je, že léčivé fytochemické látky si zachovávají své vlastnosti, ať už se jedná o brokolici vařenou, nebo syrovou. Odborníci na výživu doporučují jíst alespoň jednou týdně cca patnáct deka brokolice s česnekem.

Brokolice je po červené paprice druhou zeleninou, která má nejvyšší obsah vitaminu C (ve srovnání s pomerančem ho má více než dvojnásobně). Jedna porce brokolice obsahuje 20 % doporučené denní dávky vitamínu C.

Brokolice obsahuje také velké množství draslíku, železa, fosforu, hořčíku, selenu a zinku. Má vysoký obsah biotinu, vitamínů B9, B3, E, C a betakarotenu.

Brokolice obsahuje ve 100 g okolo 100 mg vápníku, který je důležitý pro růst dětí a zabraňuje vzniku osteoporózy u dospělých.

Rajčata

Rajče bychom mohli nazvat také jako malý červený zázrak. Podle věděcké studie by konzumace rajčat měla napomáhat proti rakovině již za krátkou dobu. Uvádí se, že pohár rajčatové šťávy denně by měl obsahovat správné množství lykopenu (rostlinné látky), která by měla mít pozitivní vliv proti tvorbě rakoviny v těle.

Rajče obsahuje zdravý prospěšné vitaminy C a E, provitamin A, vitaminy skupiny B, železo i draslík. V menším množství rajčata obsahují také vápník a fosfor, jsou zdrojem vlákniny a nechybí ani důležité antioxidanty, které tělo chrání před škodlivými volnými radikály. Pravidelná konzumace rajčat podporuje krvetvorbu, prospívá pokožce, vlasům i nehtům a posiluje imunitu.

Rajčata obsahují tyramin – jedná se o látku, která zvyšuje hladinu cukru v krvi a krevní tlak. Působí v těle dráždivě na hladké svalstvo a tím vyvolává zlepšení nálady.

Jablka

Každé jablko, které sníme obsahuje antioxidanty a flavonoidy. Vědci vyzkoumali, že  antioxidanty a flavonoidy jsou tou důležitou zbraní v boji proti rakovině. Enzymy, které jablko obsahuje působí velmi příznivě na naše trávení, udržují střevní mikroflóru v rovnováze a šetří i naši slinivku, protože obsahují látky podobné inzulínu.shutterstock_316430606

Mnoho cenných vitamínů a minerálů se nachází těsně pod slupkou jablka, proto byste je neměli jíst oloupané.

Jablka jsou bohatou studnicí na vitamíny a minerály – obsahují draslík, vápník, hořčík, vitamín C a vlákninu, která podporuje vyprazdňování a tím pročišťuje střeva. Jablko obsahuje také již zmíněné antioxidanty a tzv. „zdravý“ cukr – fruktózu a pektin, které napomáhají tělu zbavovat se škodlivin.

Výzkumy ukazují, že pokud denně jíte jablka, bojujete tím nejen proti Parkinsonově a Alzheimerově chorobě, ale také proti nadbytečným kilogramům.

Olivy, olivový olej

Průzkum před pár let dokázal, že lidé, kteří pocházejí ze severních zemí Evropy, měli v moči vyšší koncentrace oxidačních produktů považovaných za ukazatele procesů podporujících vznik shutterstock_87779530rakoviny, než například Italové či Španělé. Již po třech týdnech denní konzumace 25 ml kvalitního, za studena lisovaného olivového oleje se však množství vylučovaných produktů oxidace výrazně snížilo. Hlavní zásluhu na protirakovinovém účinku oliv mají především tzv. fenoly (ty najdeme také i v červeném hrozně, zeleném čaji a hořké čokoládě).

V lžíci oleje je asi 1,7 g vitamínu E, což představuje přibližně 8% doporučené denní dávky.

Další pozitivní vliv konzumace oliv a olivového oleje:

  • Obsahují velké množství sodíku, draslíku, vápníku a minerálních látek důležitých pro pevnost kostí a zubů.
  • Mají jemně projímavý účinek.
  • Olivový olej stimuluje vylučování žluči a pomáhá tak uvolňovat menší žlučníkové kameny.
  • Chrání nás před rakovinou.
  • Pomáhají léčbě ran a oděrek.
  • Podporují správný vývoj a růst dětských kostí.
  • Mají antioxidační účinky.
  • Posilují srdce a imunitu.
Česnek a cibule

Vědecké studie ukazují, že česnek je výbornou prevencí a snižuje riziko rakoviny žaludku, prostaty a tlustého střeva. Například riziko rakoviny prostaty bylo o 44 procent nižší u těch, kteří konzumovali česnek minimálně jednou týdně. V Číně měli lidé s nejvyšší spotřebou česneku, cibule a pórku o 40 procent nižší riziko rakoviny žaludku než lidé, kteří jich konzumovali nejméně.

Čím je cibule silnější a čím více při jejím krájení pláčeme, tím je zdravější.

shutterstock_106132991Česnek vděčí za své protinádorové vlastnosti zejména obsahu organických sulfidů. Zastavení růstu nádorů bylo účinné pouze v případě, že jejich velikost byla malá. K určení množství česneku potřebného k minimalizaci rizika rakoviny jsou potřebné ještě další studie. Studie, které byly prováděny v Řecku dokázaly, že vysoká spotřeba cibule, česneku a dalších bylin byla účinnou proti rakovině žaludku. V souvislosti s touto studií nizozemští vědci také odhalili skutečnost, že ti, kteří konzumovali denně alespoň půlku cibule, měli riziko rakoviny žaludku o 50 procent nižší než lidé, kteří cibuli neměli ve svém jídelníčku vůbec.

Babská rada – cibulovaná šťáva napomáhá k odstranění bradavic. Do vydlabané cibule nasypeme sůl a získanou tekutinou dvakrát denně potíráme místo postižené bradavicemi.

Přejeme vám i vašim blízkým hodně zdraví!

Máte i vy, nebo někdo z vašich blízkých zkušenost s touto zákeřnou nemocí? Podělte se s námi o vaše příběhy níže v komentářích.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz