Úterý, Listopad 21

Pilates je cvičení pro každého – díky němu budete pevní a štíhlí

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nevíte, jaký sport zvolit, aby se stal vaším koníčkem a zároveň radostí? Zkuste Pilates. Díky Pilates budete nejen zpevňovat své zádové, břišní a hýžďové svalstvo, ale i rozvíjet sílu, ohebnost, rovnováhu, koordinaci a dýchání.

Co je to Pilates?

Pilates před více než stovkou let vyvinul Joseph Hubertus Pilates. Je to jeden z velmi efektivních druhů cvičení, které se v dnešní době těší velké popularitě. Chcete-li vypadat lépe a zlepšit svoji sílu a pohyblivost, mohlo by se Pilates stát tím správným cvičením, které zvolit. U tohoto druhu cvičení si uvědomíme, že v těle máme svaly, o kterých jsme doteď ani nevěděli. A to proto, že posilujeme tzv. hluboké svaly – tedy svaly, které při běžném sportu, nebo každodenních aktivitách nezapojujeme. Jde o takzvané cvičení body and mind. To znamená, že byste si při něm měli nejen protáhnout ztuhlé tělo a posílit hluboké vnitřní svalstvo, ale v neposlední řadě také povzbudit svoji mysl.

Pilates vychází z jógy, na jednotlivé cviky je potřeba se soustředit a koncentrovat myšlení.shutterstock_96513673

Cílem Pilatesovy metody je:

  • Posílit ochablé svalstvo,
  • budovat pevné a štíhlé tělo,
  • zajistit psychickou a fyzickou pohodu,
  • odstranit špatné držení těla, bolesti zad, migrény, menstruační bolesti aj.,
  • zlepšit dýchání a prokrvení těla.

Princip cvičení

Základem Pilates je správné dýchání. Soulad dechu a pohybu zlepšuje krevní oběh a odstraňuje nadbytečné svalové napětí. Jedním z dalších pravidel, se kterým se seznámíte již během úvodních lekcí, je důraz na důkladnost provedení. Jinými slovy – kvalita je důležitější než kvantita.
S tím souvisí i důraz na soustředění mysli na cvičení. Uvědomujete si práci svého těla v každé fázi pohybu a tělo a mysl spolu úzce spolupracují.

Základním prvkem Pilates je správné dýchání. Dech a pohyb musí být při jednotlivých cvicích v harmonii, aby nedocházelo k narušení jednotlivých cviků a ztrátě koncentrace. Díky souladu dechu a pohybů při jednotlivých cvicích dochází ke zlepšení krevního oběhu v těle a odstranění přebytečného svalového napětí.shutterstock_260678060

Po první hodině můžete nabýt pocitu beznaděje, neúspěchu a myšlenky, že toto cvičení není souzeno právě vám. Doporučujeme hodně trpělivosti. Pilates není z řad cvičení, které by šlo hned od začátku tzv. samo. Náročnost některých cviků, pohybů a provedení může na prvních hodinách odradit (doporučujeme zvolit kurz pro začátečníky) především z důvodu ochablých a nepoužívaných svalů, které v těle máte. U provádění jednotlivých cviků nikdy nespěchejte, soustřeďte se spíše na kvalitu jejich provedení, nikoli na množství.

Pilates je vhodné také pro nadcházející maminky, na které jsou zaměřeny speciální kurzy se sníženou náročností prováděných cviků.

Dýchání, jako základ správnosti provedení

Dechový stereotyp, neboli to, jak dýcháte je velmi důležité. Správné dýchání je tzv. dýchání brániční. Mnoho z nás dýchá pouze tzv. povrchně a to ještě jen do hrudní části. Proto se bránice nemůže rozvinout dolů a zabezpečit řádnou aktivaci hlubokého svalového stabilizačního systému páteře. Mnoho lidí, kteří začnou hodiny Pilates navštěvovat může dýchání nudit (dýchat přece umíme od narození).  Když ale kdokoli z nás vytrvá v nácviku správného bráničního dýchání, tak vidí pozitivní změny v napravování své páteře a hlavně cítí ústup bolestivosti zad, páteře a kloubů.

Zásady, které je dobré dodržovat pro správnost cvičení

  • Soustředěnost pohybu,
  • řízený pohyb,
  • pohyb vycházející ze středu těla,
  • plynulost pohybu,
  • přesnost pohybu a
  • správné dýchání.

Co potřebuji ke cvičení?

Další bezespornou výhodou Pilates je jeho nenáročnost na sportovní náčiní. Ke cvičení stačí pouze pohodlné oblečení (cvičí se na boso) a karimatka (možnost zapůjčení karimatek a podložek je možné i ve fitness centrech).

Pokud se z nějakého důvodu návštěvě fitness centra bráníte, další výhodou Pilates je, že cvičit můžete i doma. Stačí, když si zakoupíte DVD s výukovým programem, popřípadě si vyhledáte cvičební videa na internetu. Jako příklad můžete shlédnout následující video:

Kdo může cvičit Pilates?

Pilates je vhodný pro každého včetně starších ročníků a lidí s nadváhou. Je vhodné především pro ty, kdo mají problémy se zády či se svaly pánevního dna.

Pilatesovo proroctví: Po 10-ti lekcích ucítíte rozdíl. Po 20-ti lekcích rozdíl uvidíte. Po 30-ti lekcích budete mít celé tělo nové. Joseph Hubertus Pilates

Jak často mám cvičit?

Abyste pozorovali na svém těle výsledky, je vhodné zahrnout Pilates do svého aktivního plánu ideálně 2x – 3x za týden. Nesmíte ale zapomenout, že tak jako u každého cvičení, i zde je důležitá jeho pravidelnost. Pokud jste se rozhodli, že si Pilates pustíte do svého života a chcete vidět, jak se vaše tělo stává silnějším a pevnějším, je pravidelnost opravdu nezbytná.

Pokud se domníváte, že Pilates je to pravé ořechové, přejeme hodně síly a motivace, aby nadšení nevyprchalo!

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz