Úterý, Květen 23

Oleje a jejich využití v kuchyni

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Zamýšleli jste se někdy v obchodě nad tím, jaký olej kupujete? Znáte jeho vlastnosti a vliv na vaše zdraví? Máte svého favorita na kterého nedáte dopustit? A nebo je vám to prostě jedno a nikdy jste se nad tím nezamýšleli? Přinášíme informace o využití jednotlivých druhů olejů, abyste příště věděli, co do nákupního košíku vlastně dáváte.

U níže uvedených druhů olejů se objevuje informace o bodu zakouření. Bod zakouření je stav, kdy se olej začíná přepalovat a vznikají zdraví škodlivé látky. Čím vyšší je bod zakouření, tím vhodnější je olej pro tepelné zpracování.

Slunečnicový olej

„Slunečnicový olej se získává ze semen slunečnice. Patří do skupiny olejů s vysokým obsahem omega 6-polynenasycených mastných kyselin. Jeho využití je především ve studené kuchyni, při vysokých teplotách se spíše připálí. Pokud i přesto nedáte na slunečnicový olej dopustit a chcete si na něm dopřát své oblíbené tepelně zpracované jídlo, doporučujeme kupovat slunečnicový olej označovaný jako high oleic – tento druh má vyšší obsah kyseliny olejové a při vysokých teplotách je spolehlivější.

Vliv slunečnicového oleje na vaše zdraví: vhodný při ateroskleróze, k prevenci při problémech kardiovaskulárního rázu, problémech se štítnou žlázou, při zvýšeném cholesterolu a při problémech s kůží.

Bod zakouření je 110 °C.

Lněný olej

Lněný olej se získává ze semen lnu setého. Lněný olej je stejně jako olej řepkový bohatý na omega-3 mastné kyseliny. Skladování tohoto druhu oleje by mělo být převážně v chladu a ve tmě, není-li tomu tak, olej začne oxidovat a rychle žlukne.

Lněný olej je vzhledem ke svým vlastnostem používán především ve studené kuchyni k přípravě salátů, dipů, popřípadě ochucování sladkých jídel.

Vliv lněného oleje na vaše zdraví: zvyšuje imunitu, posiluje trávení, pomáhá při snižování váhy, kompenzuje škodlivé účinky jiných tuků a čistí cévy od tukových nánosů.

Bod zakouření je 145 °C.

Lněný olej je nejbohatším rostlinným zdrojem cenných omega-3 mastných kyselin.

Řepkový olej

Zdrojem řepkového oleje je řepka olejná. Řepkový olej obsahuje nejméně nasycených mastných kyselin – tato skutečnost má velmi pozitivní vliv pro srdečně-cévní systém. Řepkový olej je odolný vůči vysokým teplotám, a proto je vhodný nejen do studené, ale i do teplé kuchyně. Je nejvhodnějším ze všech zmiňovaných olejů pro smažení a používání ve fritéze.

Vliv řepkového oleje na vaše zdraví: díky kyselině olejové udržuje hladinu cholesterolu v přiměřené rovnováze a chrání tak před infarktem, nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na kardiovaskulární onemocnění, brání růstu aterosklerotických plátů v cévách a snižují riziko trombóz.

Bod zakouření je 240 °C.

Palmový olej

Palmový olej se získává lisováním z plodů palmy olejné. Kvalita palmového oleje není nijak závratná, jedná se o olej nízké kvality. Díky své velmi nízké ceně je velmi často přidáván do velké řady potravin od sušenek, až po pečivo. Nasycené mastné kyseliny obsažené v palmovém oleji jsou alarmující. Pro představu – zatímco ve 100 gramech řepkového oleje je jich pouze okolo 7 gramů, v palmovém oleji je to 49 gramů! Díky tomu dochází k ucpávání cév a jejich následnému kornatění.

Docent Jan Pánek z Profit institutu, který pracoval na odborném hodnocení palmového tuku, doslova píše: „Asi jedinou výhodou palmového oleje je jeho nízká cena.“

Bod zakouření palmového oleje je 210 °C.

Mandlový olej

Získává se lisováním semen mandloně. Mandloně je subtropická dřevina s bílými až lehce růžovými květy, která dorůstá do výšky až 8 metrů. Ačkoli je to možná překvapivé, mandlovou vůni u tohoto typu oleje nečekejte. Mandlový olej obsahuje vysoký podíl nenasycených mastných kyselin, vitaminy A a E a minerální látky. Své využití si najde zejména při přípravě pomazánek, sladkých jídel a při dochucování salátů.

Vliv mandlového oleje na vaše zdraví: prospívá trávícímu traktu, vhodný pro péči o citlivou, suchou a začervenalou pleť, hydratuje, regeneruje a dodává lesk vlasům, snižuje hladinu cholesterolu,  je účinný při hojení popálenin a podrážděné pokožky, pozitivně působí při diabetes a v prevenci proti Alzheimerově chorobě, v těhotenství je skvělým pomocníkem při prevenci proti striím.

Bod zakouření mandlového oleje je 216 °C.

Olivový olej

Obsahuje vysoké množství mono-nenasycených mastných kyselin a vitaminu E. Panenské olivové oleje jsou lisované z celých plodů za studena a jsou vhodné jak pro teplou, tak i studenou kuchyni.

Na výrobu kilogramu tekutiny je potřeba získat 4 až 6 kilogramů zralých oliv.

Vliv olivového oleje na vaše zdraví: působí preventivně před kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním, má antioxidační účinky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, působí proti zácpě a nadýmání, má detoxikační účinky, podporuje funkci žlučníku, zpomaluje stárnutí aj.

Olivový olej se doporučuje používat na celé tělo po opalování, nebo také na ošetřování ekzémů či bércových vředů.

Bod zakouření u panenského olivového oleje je 210 °C.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz