Neděle, Červenec 22

Mýty o cukru, které vás možná překvapí!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vědci ve svých studiích často přirovnávají cukr mezi těžké drogy. Co je o něm ale pravda a čemu bychom už neměli věřit?

Z ovoce přibereme, protože obsahuje mnoho cukru

I když ovoce obsahuje cukr, na rozdíl od jiných potravin má nízký kalorický index, který mu jeho pozici zvýhodňuje, a proto není potřeba ho z jídelníčku vyškrtávat jako původce kilogramů navíc.

Neměli bychom také zapomínat, že v ovoci najdeme další zdraví prospěšné látky jako vitamíny, minerály, rozpustnou vlákninu a antioxidanty, které jsou pro naše tělo potřebné. Jediné, na co bychom si měli dávat pozor jsou džusy a ovocné nektary, které se jako zdravé tváří. Jsou to právě tyto nápoje, ve kterých se ve velkém množství objevuje přidaný cukr a brání nám tak v cestě za vysshutterstock_272152856něnou postavou.

Nejsilnější syntetická náhražka cukru – lugdunam – je stotisíckrát sladší než přírodní cukr. K oslazení čaje by stačilo pouze jedno malé zrníčko, zatímco běžného cukru potřebujete cca 12 gramů.

Je-li napsáno bez přidaného cukru, není tam cukr!?

Pokud jste se rozhodli, že vyřadíte z jídelníčku cukr, není to až tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. V dnešní době na nás v supermarketech kouká že všech stran nápis: bez přidaného cukru – to ale neznamená, že tam cukr opravdu není. Neslazené verze potravin jsou často slazené, ale jiným způsobem. Velmi mnoho potravin tak obsahuje jak cukr přirozený, tak i cukr přidaný – kolik je tam ale cukru dohromady už etiketa neuvádí. Spotřebitel si výrobek koupí v domnění, že je bez cukru a tedy vhodný jak pro tělo, tak i do redukce. Průměrná žena by měla přijmout v přepočtu cca 6 lžiček cukru za den – ve skutečnosti je to ale dle statistik až lžiček 18, kdy většina tohoto cukru pochází právě ze skrytých cukrů, slazených nápojů a polotovarů!

Jedna čajová lžička odpovídá cca 4 gramům cukru.

U umělých sladidel nemusíme hlídat jejich množství

Díky umělým sladidlům můžeme ve svém těle zvýšit hladinu cukru mnohem rychleji, než je tomu u přirozeného sladidla. Pokud si je tedy dopřáváte s myšlenkou, že po nich nemůžete přibrat, buďte opatrní. Právě díky umělým sladidlům a jejich vysoké spotřebě může docházet k nárůstu hmotnosti, zvýšení rizika srdečních onemocnění, nebo vysokému krevnímu tlaku.

Současná spotřeba cukru je více než 40 kilogramů ročně na jednu osobu. Pokud budeme sledovat složení jednotlivých potravin, můžeme toto alarmující číslo zastavit.

Přirozený cukr versus cukr přidaný

Cukr, který se vyskytuje v potravinách a nápojích můžeme rozdělit na dvojí: přirozený a přidaný. Přirozený cukr najdeme například v zelenině, ovoci, nebo v mléčných výrobcích. Za uměle přidaný cukr můžeme považovat vše sladké, co dodá potravině výraznější chuť a prázdné kalorie např. sirupy, džusy, agáve, kečup aj.

Závislost na cukru

Procesy v lidském organismu jsou nastaveny tak, že při dlouhodobém užívání velkého množství cukru se na něm vypěstuje silná závislost. Není to pouze psychická závislost, ale lze ji vysvětlit i chemickými a biologickými procesy. Cukr uvolňuje inzulín do krve a tím se velmi urychluje pocit uspokojení a sytosti a tělo si žádá jeho doplnění. Cukr vyvolává návyk na serotonin a dopamin, které se uvolňují při vkládání sladkého do úst. Tyto dva hormony umí zlepšit náladu a vyvolávat pocity štěstí a spokojenosti. Čím častěji jíme cukr, tím si vytvoříme větší závislost na pocitech euforie způsobených těmito hormony.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz