Sobota, Červenec 20

Máte chuť mlsat? Udělejte si smoothie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pokud milujete ovoce a jeho různé variace, je smoothie tou správnou volbou, která by neměla chybět ve vašem stravovacím plánu. Nejen, že jeho vypitím uspokojíte své chuťové buňky, ale prospějete i svému zdraví. 

Smoothie je zdravý koktejl, který je mixován z různých druhů ovoce a zeleniny. S tímto názvem se v dnešní době setkáváme čím dál častěji nejen v restauracích, ale také ve fastfoodech a samotných domácnostech. Základem je anglický výraz „smooth“- značící jemný, krémový a přesně takové smoothie opravdu je.

Nejčastěji je doporučováno výživovými odborníky jako dopolední svačinka. Pokud vás čeká trénink, nebo náročnější fyzická aktivita, mohlo by i zde pro tělo být přínosem. Tělo tak ušetří zásobní glykogen, protože díky rychlým cukrům z ovoce bude moci okamžitě čerpat energii. Skvělým tipem, pokud vám chybí bílkoviny, je přidání proteinového prášku do koktejlu. Nejen že více zasytí, ale také se nápoj stává výborným zdrojem kvalitních bílkovin potřebných k obnově svalových buněk.. Na trhu si dnes můžete vybrat ze spousty lákavých příchutí od čokolády, vanilky, jahody až po karamel, nebo pistacii.

Nebojte se nových chutíshutterstock_270745241

Pokud by vám snad samotné smoothie přišlo „nudné“ a chtěli byste si ho oživit nějakou speciální chutí, ani tady se meze nekladou. Vyzkoušejte chia semínka, výživné kakaové boby, ovesné vločky, psyliim, melasu či karobový
prášek. Všechny tyto ingredience nejen že dodají novou chuť, ale také jsou cennými zdroji bohatými na vyživující látky, které tělo potřebuje.

Nebojme se ani dalších variant, které tento zdravý nápoj nabízí. Zkuste zkombinovat ovoce a listovou zeleninu jako např. pekingské zelí, ledový salát, baby špenát, nebo polníček. Listová zelenina obsahuje pro tělo tolik důležitý chlorofyl, který v těle napomáhá tvorbě hemoglobinu, zpomaluje stárnutí a podepisuje se také na celkové regeneraci organismu.

Když cítíte, že na Vás jde nachlazení, zažeňte ho kombinací zázvoru, citrónu a pomeranče. Odvážnější mohou sáhnout i po křenu (a ti nejodvážnější sáhnou po česneku a cibuli).

Pro koho je smoothie vhodné?

Naprosto pro všechny od nejmladších až po seniory. Smoothie si může dát opravdu každý. A pozor! Každý si jej může i sám připravit, protože jeho příprava je velice jednoduchá a nezabere ani moc času.

Další výhodou, kterou můžeme tomuto kouzelnému drinku přiřknout je skutečnost, že si jej můžete dopřát bez alergenů. Krémové konzistence docílíte právě díky vysokému podílu vlákniny, kterou není nutné přidávat, jako u klasických míchaným koktejlů. Smoothie si tak můžete vychutnat i pokud máte alergii na laktózu a na lepek.

Smoothie je ve vhodné kombinaci možno podávat také diabetikům a lidem na redukční dietě. Lze do něj přimíchat další formy vlákniny, jako je pektin, inulin, popřípadě psyllium, na jejichž základě docílíme snížení glykemického indexu výsledného koktejlu.

Smoothie a hubnutí

Pokud jste právě v redukční dietě a nevíte, zda-li si můžete tento koktejl dopřát, pak vězte, že ano. Ale. Stejně jako u čerstvých šťáv, tak i u smoothie platí, že ho nepočítáme do denního pitného režimu, ale musíme s ním počítat jako se svačinou. Obsahuje ovocný cukr (neboli rychlé cukry) – tedy ten, díky kterému naše tělo získává energii, ale také po něm rychle stoupá hladina cukru v krvi a tak dostanete brzy hlad. Pokud jste tedy v redukci, je ideální zvolit ovocno-zeleninové varianty těchto koktejlů v doporučené dávce max. 3 dl denně (ideálně jako dopolední svačinku).

shutterstock_496547881

Nejlepší kombinace, které můžete svému tělu dopřát:

  • Jahodové smoothie – jahody, voda/mléko, led.
  • Banánové smoothie – banán, mléko, led.
  • Okurkové smoothie – okurka, 2 hrušky, špenát, voda.
  • Melounové smoothie – meloun, voda, led.
  • Mangové smoothie – mango, 2 broskve, citrónová šťáva, voda.
  • Mrkvové smoothie s jablkem –  mrkev, jablko, citrónová šťáva, voda.
  • Špenátové smoothie – špenátové listy, hruška, citrónová šťáva, 1 cm kořene zázvoru, med (nebo jiné sladidlo).
  • Smoothie ze zeleného čaje a mandlí – zelený čaj, mandle, med.
  • Ananasové smoothie – ananas, mléko, med, špetka muškátového oříšku.
  • Pomerančové smoothie – šťáva z pomerančů, bílý jogurt, med (nebo jiné sladidlo).

V čem si mám koktejl připravit?

V dnešní době existuje na trhu již celá řada tzv. smoothie makerů, díky kterým si své pití připravíte rychle a jednoduše. Dalo by se říci, že ingredience vložíte do nádoby, rozmixujete a máte hotovo. Ty lepší smoothie makery nabízí konzumaci a mixování rovnou z jedné nádoby. Nápoj si umixujete, nádobku odšroubujete a můžete si své smoothie vzít s sebou do práce, do auta, nebo na sport – prakticky vzato vlastně kamkoliv.

Pokud se vám tato forma zdravé svačinky plné zdraví zalíbila, přinášíme skvělý recept na jahodovo mangové smoothie s chia semínky:

Jahodovo – mangové smoothie s chia semínkyshutterstock_258211316

Budeme potřebovat:

  • 250 ml kokosového mléka (může být i mandlové),
  • oloupaný banán,
  • oloupané a rozmačkané mango,
  • 5 – 8 středně velkých jahod,
  • chia semínka (cca 2 lžíce).

Postup:

Ingredience dáme do smoothie makeru a společně rozmixujeme. Na závěr přidáme chia semínka a necháme je v koktejlu 15 – 20 minut nabobtnat. Nápoj pijeme nejlépe vychlazený.

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

avatar
  Subscribe  
Upozornit na