Pondělí, Srpen 21

Málo oblíbené luštěniny. Proč je jíst a jak je správně připravit?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Luštěniny se v naší zemi netěší velké popularitě a nejsou surovinou, která by se pravidelně objevovala na stolech českých domácností. Nejčastějším pokrmem, který si lidé dopřávají je především čočka s uzeným masem a volským okem. To je ovšem škoda, protože jsou to právě luštěniny, které jsou jedním z nejvýznamnějších zdrojů kvalitních rostlinných bílkovin.

shutterstock_274660931Luštěniny v jídelníčku

Všechny luštěniny obsahují vysoký podíl makro i mikro živin. Přestože luštěniny jsou rostliny a jsou velice blízké zelenině, mají až neuvěřitelný obsah bílkovin, dokonce větší než maso. Oproti masu jsou však luštěniny nejen levnější, ale jsou také zdrojem sacharidů, vlákniny a mnohých vitamínů a minerálů.
Všeobecně rozšířeným názorem je, že primárním a hlavním zdrojem bílkovin pro tělo je zejména maso. Ano, maso samozřejmě je skvělým zdrojem bílkovin, ale ani luštěniny bychom v pestrém a vyváženém jídelníčku neměli opomíjet. Na rozdíl od masa luštěniny také neobsahují žádný cholesterol a obsahují jen velice malé množství tuků, které jsou navíc nenasycené (zdravé).

Nevýhody konzumace luštěnin a pokrmů z nich

Pokud zvažujete, zda si z luštěnin udělat svůj primární zdroj bílkovin, vězte, že by to nebylo dobré rozhodnutí. Luštěniny, jako tzv. rostlinné bílkoviny neobsahují kompletní spektrum esenciálních aminokyselin. Je tedy dobré zahrnout je do jídelníčku, ale ideálně kombinovat s dalšími druhy bílkovin (maso, ryby, cottage, tvaroh a další na bílkoviny bohaté potraviny).

Zajímavost: čočka obsahuje na 100 g o 5 g bílkoviny více (celkem 26 g/100 g) než-li kuřecí prsa (21 g/100g).

Hlavním důvodem, proč jsou luštěniny často zavrhovány je především jejich schopnost nadýmání. To je způsobeno zvýšeným obsahem látek, kterým se říká tzv. puriny. Pokud ale připravíte luštěniny správně, velké části purinů se můžete zbavit.

Jak správně připravit luštěniny aby nenadýmaly?shutterstock_301779830

  1. Luštěniny pořádně properte.
  2. Nechte je nasáknout vodou a to nejlépe přes noc (nejkratší doba by měla být cc 4,5 hod.).
  3. Před samotným vařením vyměňte nenasáklou vodu za čerstvou.
  4. Luštěniny vařte alespoň 35-45 min (podle druhu).
  5. Na závěr luštěniny osolte.

Tip: Sůl nebo koření přidávejte až na konec. Luštěniny jinak dostatečně nezměknou a zpomalí se tím i proces vaření.

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz