Čtvrtek, Říjen 19

Maliny: antioxidant plný zdraví, který pomáhá v boji s artritidou

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Šťavnaté, chutné, voňavé, sladké. Tento malý červený zázrak je skvělý antioxidant bojující v těle se záněty, plísněmi, artritidou i kvasinkami. Jsou skvělé také  do snídaňových kaší, smoothie i samotné, když chuťové pohárky prahnou po něčem dobrém a zároveň dietním a zdravém.

Vědci z Univerzity v Long Islandu doporučili maliny oficiálně k léčbě artritidy. Oznámili, že podle jejich výzkumů výtažek z malin zklidňuje zánět v místě postiženém artritidou a prokazatelně zmenšuje poškození chrupavek a úbytek kostí.

Maliny plné vitamínů

Maliny jsou bohatým zdrojem vitamínu C a právě díky tomu je považujeme za ochránkyně naší imunity. Jestliže trpíte vysokým krevním tlakem, i tady by maliny mohly pomoci. Je prokázáno, že jejich pravidelnou konzumací dochází ke snížení krevního tlaku v lidském těle. Mimo to jsou doporučovány při léčbě chudokrevnosti a dokonce i Alzheimerovy choroby. Britské a americké výzkumy dokázaly, že toto ovoce snižuje ranní nevolnosti těhotných žen. Vhodné jsou i při ženských potížích spojených s menstruačním cyklem. Ještě váháte, jestli tento zázrak zařadit do svého jídelníčku?

Vitamin A spolu s přírodním barvivem antokyanového zbarvení brání změnám očí, které způsobují šeroslepost a zákaly.

Skvělý antioxidant

V porovnání s jahodami vykazují maliny o 50 % antioxidantů více, třikrát více než kiwi a desetkrát více než na antioxidanty bohatá rajčata. Jejich antioxidační vlastnost je podmíněna vysokým obsahem látek ellagitaninů, u kterých byly zjištěny antikancerogenní účinky. Vitamin C se podílí na vysoké antioxidační kapacitě malin z 20% a anthokyany z 25%.

Čím je barva plodů tmavší, tím větší množství antioxidantů obsahují.

Maliny a hubnutí

Pokud se snažíte zhubnout, maliny by mohly být dobrým parťákem. Nejen že čerstvé plody zasytí, podpoří trávení ve střevech, ale také odvodní organismus, což podporuje jeho správné fungování.

Maliny si můžete dopřát i jako tzv. zdravé mlsání. Pokud nevíte, co si přidat do ranní kaše, nebo bílého jogurtu, tyto sladké plody by mohly být to pravé. Maliny obsahují jen 240 kJ na 100 g ovoce.

POZOR! Maliny patří k ovoci podléhající rychlé zkáze. Pokud je sbíráte „podomácku“, neuchovávejte je dlouho bez konzervantu typu cukru –  jinak kvasí a rychle se v nich rozvíjí plísně. Ideální je kupovat maliny jeden nanejvýše dva dny před samotnou konzumací.

Proč ještě zařadit maliny do svého jídelníčku?

  • Působí proti stresu a migréně,
  • fosfor a železo pomáhají při krvetvorbě, pro správnou funkci srdce a nervové soustavy,
  • vápník v nich obsažený napomáhá chránit zuby a kosti,
  • třísloviny pomáhají čistit i střeva a odvádějí z těla přebytečné tekutiny,
  • antioxidanty vážou volné radikály a tím chrání tělo před rakovinou,
  • působí pozitivně při léčbě horeček, zánětlivých infekcí a revma,
  • snižují hladinu cukru v krvi – jsou tedy vhodně pro nemocné s cukrovkou,
  • pomáhají snižovat krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi,
  • doporučovány při léčbě chudokrevnosti i Alzheimerovy choroby,
  • zdroj riboflavinu, který je potřebný pro zdravý růst silných a pevných nehtů.

Britské a americké výzkumy dokázaly, že toto ovoce snižuje ranní nevolnosti těhotných žen.

shutterstock_203277082

Před zmrazením se doporučuje plody jemně omýt a osušit lehkým protřepáním, následně uložit do jedné vrstvy např.v mikroténovém sáčku a zmrazit. Zmrazené plody lze pak uchovat ve více vrstvách po dobu až jednoho roku.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz