Pátek, Červen 22

Kupujete light potraviny? Víme, na co si dát pozor!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Light potraviny se staly fenoménem dnešní doby a stále častěji se setkáváme s jejich nástupem u velkého množství výrobků. Patříte i vy k lidem, kteří si raději koupí light verzi namísto té klasické? Poradíme, proč si na ně dát pozor.

Na cukr si tělo velmi rychle zvyká a buduje si na něm snadno závislost. Pokud se ještě skloubí v potravině cukr s tukem, zažívá tělo vyplavení stejných shutterstock_90961682hormonů, jaké se uvolňují při sexuálním vyvrcholení, popřípadě při užití silných drog (např. heroinu). Pokud se tedy snažíte cukru vyhýbat a vybíráte light verze potravin právě z důvodu absence tuku a cukru, možná budete překvapeni. Ano, je pravda, že většina light potravin má oproti klasickému výrobku snížen podíl těchto dvou složek, ale jak se lidově říká, nic není zadarmo.

Pokud výrobce propaguje výrobek bez tuků a cukrů, je velmi pravděpodobné, že musel někde jinde přidat. Nejčastějším přídavkem, který light potraviny obsahují jsou umělá sladidla a škrob nebo želatina sloužící jako pojivo (nahrazují tuk). Jestliže tedy v obchodě váháte po které variantě sáhnout, doporučujeme pečlivě číst nutriční složení na obalu výrobku a nespokojit se jen s informací od výrobce, že potravina neobsahuje žádný tuk ani cukr. Tato informace bývá zavádějící a vzbuzuje v nás pocit, že kupujeme to nejlepší.

Jak se vyznat v informacích na obalech?

Každý výrobek by měl ze zákona na svém obalu obsahovat informace o složení a nutričních hodnotách. Patří mezi ně označení jako je nízkoenergetický, nízkokalorický, se sníženým obsahem tuku aj. Jak tato označení definuje zákon a co si pod jednotlivými pojmy představit?

Zákonem stanovené podíly jednotlivých složek v light potravinách:

  • Nízkoenergetický (nízkokalorický) – obsahuje méně než 170 kJ na 100 g nebo méně než 80 kJ u tekutých potravin.

  • Se sníženým obsahem energie, tuku, cukru… – obsah energie nebo živiny je snížen nejméně o 30 % oproti porovnatelnému výrobku; musí být uvedeno, co vedlo ke snížení energie.

  • S nízkým obsahem tuku – výrobek obsahuje méně než 3 g tuku na 100 g nebo méně než 1,5 g na 100 ml u tekutých potravin.

  • S nízkým obsahem nasycených tuků – může obsahovat nejvýše 1,5 g nasycených mastných kyselin (SAFA) na 100 g.

  • Bez tuku – obsahuje méně než 0,5 g tuku na 100 g nebo 100 ml.

  • Light – méně než 1/3 kalorického množství nebo o 50 % méně tuku ve srovnání s původní potravinou.

Jako u většiny pravidel zdravého životního stylu i zde platí, že je potřeba light potraviny nakupovat s rozmyslem. Velmi častým omylem spotřebitelů je domněnka, že pokud si člověk koupí potravinu označenou slovem „light“, může si takových výrobků dopřát větší množství než jejich standardních variant. Není tomu tak. Pokud například sníte tři light jogurty během dne, nutriční složení může být stejné jako u klasického jogurtu na kterém nejenom že si pravděpodobně více pochutnáte, ale v závěru ještě také ušetříte a více se zasytíte.

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz