Úterý, Květen 23

Které potraviny by neměly chybět ve zdravém nákupu? 2. část

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pokud v supermarketu bloudíte a přemýšlíte, co si kromě ovoce a zeleniny vložit do nákupního vozíku, máme pár tipů, jak se v nepřeberném množství potravin zorientovat a zvolit ty nejvhodnější.

V minulém díle tohoto seriálu  jsme se zaměřili především na pečivo, uzeninu a ovoce. V dnešním díle budeme pokračovat zeleninou, mléčnými výrobky a rybami.shutterstock_111175070

Zelenina

Obecná rada u zeleniny zní velmi jednoduše – kdykoliv a v jakémkoliv množství, především jedná-li se o zelenou zeleninu (brokolice, květák, okurky, papriky aj.). Zelenina je skvělým pomocníkem nejen pokud se snažíte zhubnout, ale i obecně pro správné fungování organismu a lidského těla. Jakoukoliv zeleninu přidáte do nákupního košíku, bude to dobře. Ideálním základem, který dodá tělu potřebné množství vitaminů, minerálů a vlákniny jsou především mrkev, okurek, paprika, rajčata, cuketa, brokolice, polníček a hlávkový salát. Tyto vybrané potraviny lze zařadit do skupiny nutného minima, chcete-li své tělo hýčkat a dopřát mu vše potřebné.

Zelenina brání okyselování těla, které způsobují masité pokrmy, moučná jídla a cukr. Při dietách je zelenina vhodným pomocníkem díky svému sytícímu účinku.

shutterstock_250912354Jogurty, jogurtová mléka, kefír

Dnešní obchody nabízí velké množství mléčných výrobků ve velké škále různých příchutí. Jogurty a jogurtová mléka jsou většinou k dostání nejen v originálních verzích, ale velmi často se setkáváme i s označením light verzí. Pokud stojíte mezi regály a nevíte si rady, základní rada zní: kupujte vždy mléčné výrobky, které nejsou uměle dochucované. Znamená to tedy, že bílý jogurt a neslazená kefírová mléka jsou jasnou volbou. Možná jste nepříjemnou informací o neslazených jogurtech zaskočeni, protože neslazené = nedobré. Nemusí to tak ale být. Zamyslete se nad jogurtem, který máte rádi. Co vlastně obsahuje? Pokud to nevíte, přečtěte si jeho složení a možná budete překvapeni. Jahodová složka 18%? Borůvky 5%? Obsah sacharidů 25 g na stogramový kelímek jogurtu? Ano, to je bohužel realita se kterou se v dnešních marketech často setkáváme. Máte doma ovoce, které byste si mohli do neslazeného jogurtu přidat sami? Máte med, stévii, nebo oříšky, abyste si jogurt udělali chutný a přitom zdravý bez přidaného cukru, konzervantů a tzv. ,,éček,,?

Skvělí pomocníci pro dochucení neslazených mléčných výrobků jsou: med, stévie, javorový sirup, kešu, mandle, skořice, protein, jahody, borůvky, maliny, meruňky (ovoce všeho druhu), sušené ovoce, popřípadě také chia semínka a lněná semínka.

Rybyshutterstock_190590683

O potřebnosti omega-3 mastných kyselin pro naše tělo jste již určitě mnohé slyšeli. Doporučená dávka, kterou by měl dospělý člověk zkonzumovat se pohybuje okolo 300 – 450 g rybího masa za týden. Ve středozemských státech, jakým je i naše republika je konzumace ryb velice nízká. Pokud si nevíte rady, jakou rybu koupit, doporučujeme především sáhnout po lososu, tuňákovi, nebo pstruhovi. Pokud se vám konzumace čerstvých ryb omrzí, můžete zvolit kvalitní konzervy s tuňákem v olivovém oleji, popřípadě ve vlastní šťávě a udělat si z nich pomazánku, nebo rybí těstovinový salát.

Omega-3 mastné kyseliny (nejdůležitější EPA a DHA) jsou esenciální mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro lidské zdraví. Naše tělo si je nedokáže vytvořit a je potřeba přijímat je stravou. Omega-3 jsou obsaženy ve větším množství zejména v tučných rybách, jako je např.  losos, tuňák, halibut, sardinky, makrely a také v ořeších.

Kupujete-li rybu, volte vždy takové prověřené obchody, kde je pravděpodobnost velkého odběru a oběhu zboží, popřípadě navštivte specializovanou prodejnu. Nekupujte ryby tam, kde jste u pultu nikdy nikoho neviděli, nebo máte pocit, že ryba začíná být oschlá a tzv. se jí kroutí kraje směrem dovnitř.shutterstock_392426860 Nemáte-li možnost sehnat čerstvou rybu a musíte sáhnout v obchodě po rybě mražené, doporučujeme pečlivě číst obal. Důležitou informací je především podíl glazury v hluboce zmražené rybě. Obvyklé množství se pohybuje cca okolo 5 – 15% – pokud toto množství ryba obsahuje, nemusíte mít obavy a můžete ji s dobrým pocitem vložit do svého košíku. Pokud výrobce tuto informaci neuvádí, sledujte rozdíl mezi tzv brutto a netto hmotností. Je-li tento rozdíl velký, je zde velká pravděpodobnost, že ryba obsahuje 30 až 40 % glazury a výrobce zde s vodou nešetřil. V takovém případě pak spotřebitel neplatí jen za rybí maso, ale také za přidanou vodu.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz