Úterý, Listopad 21

Jóga pro začátečníky – najděte s námi její kouzlo

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Cítíte se unavení, bez energie, máte náročnou práci a nemůžete se stále „vypnout“? Jste rozlámaní, bolí vás záda, nebo prostě jen hledáte nového koníčka? Představujeme jógu, jako nástroj ke zklidnění vašeho těla i mysli.

Seznamujeme se s jógou

Slovo jóga znamená spojení, sjednocení, rovnováhu a vyváženost. Je známá po celém světě a užívá se v mnoha významech. Označuje filosofii, duchovní nauku – používá se pro tělesná a duchovní joga_83003119cvičení. Jóga by pro člověka měla být odpočinek, nástrojem k duševnímu klidu a rovnováze, který se v dnešní uspěchané době začíná vytrácet. Jóga by se také dala definovat jako systematická technologie ke zlepšení těla, pochopení mysli a osvobození duše. Jogíni bývají mnohem pružnější, energičtější, štíhlejší a mladistvější než lidé, kteří jógu nepraktikují. To, co se u nich odehrává navenek, je odrazem toho, co probíhá ve vnitřním systému těla.

Kdo může cvičit jógu?

Věnovat józe se může opravdu každý. Ať jste dospívající jedinec, těhotná žena, nebo senior – jóga je určena pro každého z vás. Výhodou jógy je, že si ji každý jednotlivec přizpůsobuje podle sebe a svých individuálních možností, kterých je jeho tělo schopno. Každý si vybírá takové ásany a jejich varianty, které právě odpovídají jeho stupni pokročilosti. Doba výdrže se dá pružně měnit podle stupně pokročilosti – od začátků s jógou od několika sekund až po minuty. Experti dokáží v ásanách setrvat i desítky minut.

Ásana je sanskrtský výraz pro tělesnou pozici. Obecně ásana znamená zaujmout na delší čas určitou tělesnou polohu a cítit se v ní příjemně a uvolněně.

Tipy pro začátečníky:

  • Ujistěte se, že instruktor ve vašem fitness centru je certifikován.
  • Zjistěte si, pro koho je lekce na kterou se hlásíte určena (začátečníci, pokročilý aj.).
  • Kupte si na cvičení jógamatku, aby vám neujížděla obyčejná podložka při provádění jednotlivých cviků (některá fit centra je půjčují).
  • Nebojte se s instruktorem mluvit o tom, že vás něco bolí, nebo při cvičení cítíte nepohodlí.
  • Nestresujte se, že nějakou polohu nezvládnete, nezvládnete-li ji nyní, povede se to příště.
  • Koncentrujte se především sami na sebe a neporovnávejte se s okolními lidmi.
  • Vyberte si správný druh jógy, který vám bude nejbližší (hot, bikram, power jóga aj.).
  • Pokud máte zdravotní omezení, poraďte se se svým lékařem, který druh jógy je pro vás vhodný.

Jak správně začít cvičit jógu?

Správně prováděná jóga musí být nenásilná a nesmí v nás zanechávat nepříjemné pocity (závratě, pocit na zvracení, bušení srdce, bolesti hlavy, chvění aj.). Důležité je poslouchat své tělo ajoga_199632965 jeho pocity. Není nutné, abyste dotahovali asány za každou cenu. Spousta lidí si myslí, že jóga je správně cvičená pouze tehdy, když asánu dotáhnou i se zaťatými zuby, ale není tomu tak. Už samotná bolest vyvolává napětí ve vaší mysli, tím stoupá napětí ve svalech a tak se z jógy stává násilné rozcvičování ztuhlého těla. Násilné překonávání ztuhlosti, odrazy, švihy, pády a podobné věci do jógy nepatří – jsou přímo v rozporu s jejími účinky! Nenásilnost se týká i času, který budete józe věnovat. Pokud s jógou začínáte, nemůžete být hned experti na všechny pozice. V józe není na místě ignorovat nepříjemné pocity vašeho těla, pokud se nás snaží zastavit ve cvičení.

Cílem jógy není potlačit nepříjemné pocity, ale hledat a rozvíjet ty přirozené a příjemné.

Ptáte se, jak tedy poznáte, že je vaše cvičení jógy správné? Měli byste se cítit lehce, uvolněně, měli byste cítit harmonii a duševní klid a rovnováhu. Jóga není stav, kdy byste měli být polámaní, rozbolavělí, nebo dokonce zmožení a unavení – ba právě naopak. Zkuste se zamyslet nad tím, kde by mohla být chyba, zda jste od svého těla nechtěli příliš mnoho a necvičili jste na sílu. Pokud budete ke svému tělu přistupovat vnímavě, poznáte, kde se stala chyba.

Začněte pozdravem sluncipozdrav_slunci_225836668

Pozdrav slunci je série 12 ásan, které se cvičí v přesně daném pořadí. Asány se cvičí dynamicky tak, abychom plynule přecházeli z jedné pozice do druhé. Prvních pět a posledních pět pozic je stejných, pouze zrcadlově obrácených, přičemž v druhé polovině cvičení je provádíme v opačném pořadí než na počátku. Jak provést pozdrav slunci se dozvíte z našeho článku Pozdrav slunci – skvělý start do nového dne.

Formy jógy, které můžete vyzkoušet

Existuje několik typů jógy, které nabízejí variace na základní principy tohoto cvičení. Druhy, které si můžete vyzkoušet i vy:

Hatha jóga

Jedná se o základní formu jógy. Hatha jóga je klidná, nenáročná a je vhodná především pro začátečníky.

Bikram jóga

Pokud máte rádi teplo, pak je bikram jóga určena pro vás. Tento typ jógy je praktikován v místnosti, kde je teplota 42 stupňů a vlhkost vzduchu nastavena na zhruba 40 procent. Tento typ jógy zahrnuje 26 základních pozic, které stanovil zakladatel této formy B. Choudhury a pomůže vám zlepšit flexibilitu díky teplu. Nevyhnutelné pocení, které doprovází cvičení bikram jógy, také pomáhá spálit joga_poloha_314679647více kalorií a zvýšit výdrž.

Power jóga

Je novější styl jógy, který byl rozvinut ke konci 80. let. Power jóga je odlišná od jiných stylů jógy v tom, že pozice nejsou prováděné ve stanoveném pořadí. Instruktoři mohou tvořit pro každou lekci různé sestavy. Jedná se o svižnější jógu, při které formujeme, budujeme a posilujeme svaly po celém těle, zvyšujeme naši ohebnost, probouzíme v sobě vnitřní sílu.

Těhotenská jóga (gravid jóga)

Jóga určená nadcházejícím maminkám, které se připravují na porod – správnost dýchání je maminkám u porodu velmi užitečná a zvýšená pevnost v okolí pánevního dna jim může napomoci k tomu, aby byl porod v některých případech jednodušší. Maminky po porodu si v těhotenské józe jistě také najdou zalíbení, pokud chtějí najít duševní rovnováhu, mít chvilku pro sebe a zároveň zapracovat na své linii.

Restoraktivní jóga

Její pomalejší tempo je ideální volbou pro ty, kteří se zotavují z úrazu, nebo zranění. Nicméně i pokud jste zdraví, může to být vhodný druh jógy i pro vás. Tento typ jógy zahrnuje jen několik pozic, z nichž se každá cvičí po dobu 20 minut. Setrvání v jedné pozici po delší dobu může pomoci zmírnit bolesti kloubů, protáhnout svaly a zklidnit mysl. U tohoto typu jógy cvičitelé využívají jako pomůcky polštáře a bolstery.

Hot jóga

Pokud jste milovníky tepla, je hot jóga určena právě pro vás. Cvičení hot jógy probíhá ve vyhřáté místnosti, kde je vyšší vlhkost vzduchu (teplota je o něco nižší než při bikram józe).  Tento druh jógy není vhodný pro děti ani pro lidi s vysokým krevním tlakem. Hot jóga prospívá lymfatickému systému, zvyšuje kapacitu plic, posiluje srdce a zvyšuje pružnost kloubů. Tento typ jógy se doporučuje spíše pro mírně až středně pokročilé.

Aqua jóga

Další z moderních způsobů jógy. V tomto případě je voda skvělým společníkem – díky ní jsou mnohé cviky prováděné ve vodním prostředí jednodušší. Voda například drží většinu tělesné váhy, takže je možné se o to víc soustředit na techniku prováděných cviků.

Proč cvičit jógu?

Blahodárné účinky jógy na lidský organismus:

  • zlepšuje činnost vnitřních orgánů
  • prodlužuje život a zpomaluje stárnutí
  • zlepšuje koncentraci
  • osvobozuje tělo i mysl od negativních myšlenek
  • vyrovnává a udržuje tělesnou váhu
  • zklidňuje nervový systém (snižuje stres v těle)
  • očišťuje od mentálního chaosu
  • větší flexibilita těla

Pokud jste se rozhodli, že jógu vyzkoušíte, přejeme vám, aby se stala vaší závislostí a nalezli jste díky ní ve svém těle harmonii a rovnováhu.

Máte s jógou zkušenosti? Cvičíte ji pravidelně? Pociťujete její blahodárné účinky na svém těle? Napište nám své zkušenosti.

Sdílet článek pomocí:

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz