Úterý, Květen 23

Jak vzniká menopauza a jak ji zvládnout k vaší spokojenosti

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Každá žena reaguje na vedlejší projevy menopauzy jinak; některé ji zvládají „levou zadní“, jiné ji prostě musejí přetrpět. Menopauza je přirozený proces, který nastává u žen ve věkovém rozmezí mezi čtyřiceti a šedesáti lety. Jedná se o fyziologický děj, kdy ženské pohlavní orgány přestávají plnit svojí hlavní funkci, a to přípravu na těhotenství a samotný proces vlastního těhotenství. 

Menopauza je přirozeným obdobím každé ženy, které končí její reprodukční období. Její tělo se dostává do fáze, kdy přestává s produkcí (v dostatečném množství) pohlavních hormonů – estrogenů. Předtím, než žena ztratí menstruační syndrom úplně, probíhá v těle tzv. perimenopauza, kdy je ovulace méně častá.

Věk, kdy tělo ženy začne prodělávat menopauzu ovlivňují především: genetické vlohy, věk začátku menstruace, počet dětí, kouření, zeměpisná poloha, nadmořská výška a socioekonomické faktory.

Perimenopauza začíná několik let před samotnou menopauzou. Její trvání je až do okamžiku, kdy vaječníky přestanou uvolňovat vajíčka. Už v této době může docházet v těle ženy k nepříjemným symptomům, které nástup menopauzy doprovázejí – návaly horka, pocení v noci, suchost vagíny, změny nálad popřípadě problémy se spánkem. Všechny tyto symptomy mohou signalizovat jediné – je tu menopauza!

Pouze asi 20 % žen má to štěstí, že se u nich klimakterium projeví pouze vymizením menstruace.

Hlavní příznaky menopauzy

  • Bolesti hlavy,
  • ztráta PMS,
  • časté návaly tepla a horka,
  • noční pocení,
  • poruchy spánku,
  • napětí v těle, slabost, kolísání krevního tlaku,
  • podrážděnost, nervozita, neklid a náladovost,
  • potíže s inkontinencí,
  • bolesti při pohlavním styku,
  • ukládání tuku v problematických partiích (riziko obezity),
  • osteoporóza (odvápňování, řídnutí kostí).

Symptomy, které menopauzu doprovází

Vegetativní symptomy – tyto symptomy sice znepříjemňují ženám jejich bytí, ale nejsou zdraví škodlivé, ani ho neohrožují. Jedná se např. o noční pocení, návaly horka, bušení srdce a psychické poruchy, zahrnující nespavost, zhoršení paměti, úzkost, ztrátu libida aj.

Organické symptomy – řadíme mezi ně kožní, urogenitální změny a změny hmotnosti. Kůže obsahuje estrogenní receptory a její stav tedy ovlivňuje hladina estrogenů v těle. Nedostatkem estrogenů v těle se kůže začne vysušovat a šupinatět. Urogenitální zdravotní problémy jsou následkem atrofie sliznice pochvy a sliznice močových cest – následkem toho má tělo ženy bolesti, nebo nepříjemné pocity během PMS, objevují se trvalé výtoky, dochází častěji k infekcím pánevního dna a mohou se objevit také problémy s inkontinencí.

Tělesný tuk je v rámci menopauzy ukládán především do horní části těla. Tento druh ukládání tuků přitom připomíná abdominální ukládání u mužů.

Metabolické změny – vedou ke zvýšení rizika aterosklerózy a osteoporózy. Ateroskleróza je příčinou vzniku ischemické choroby srdeční, ischemické choroby dolních končetin i cévních mozkových příhod. Mnoho žen neví, že na nemoci srdce a cév umírá 16x více žen než na rakovinu prsu, které se tolik obávají. Mezi rizikové faktory srdečně-cévních onemocnění patří např. zvýšená hladina cholesterolu v krvi, vysoký krevní tlak, kouření, cukrovka, nízká pohybová aktivita a centrální obezita.

Ženy před menopauzou mají, oproti mužům, vyšší hladinu tzv. „hodného“ HDL cholesterolu a naopak nižší hladinu „zlého“ LDL a celkového cholesterolu v krvi. Jsou proto před těmito onemocněními chráněny. Se ztrátou hormonů tato ochrana mizí a dochází u nich k poklesu HDL a naopak k růstu LDL a celkové hladiny cholesterolu v krvi.

„Nedávná studie, prováděná v the Baltimore Veterans Affairs Medical Center došla k závěru, že kuřačky mívají výrazně více návalů horka než nekuřačky“

shutterstock_192268697

Jak se stravovat, abyste zmírnila symptomy menopauzy

Výzkumy ukazují, že sója je skvělým pomocníkem pro zmírnění symptomů menopauzy. Díky obsahu složek genistein a daidzein, jež mají obsah podobný, jako estrogeny, pomáhají zvládat návaly horka.

Japonské ženy často zahrnují sóju do svého jídelníčku. Je zajímavostí, že pouhých 7 % japonských žen v menopauze trpí takovými potížemi (navíc v japonštině neexistuje slovo pro návaly horka  🙂 ).

Kromě produktů ze sóji a tofu, se doporučuje v období menopauzy také jíst více potravin bohatých na hořčík a vápník (pozor na osteoporózu!) a těch, které jsou bohaté na vitamín E (jako je za studena lisovaný olivový olej, listová zelenina, ořechy, mandle).

Podobně může pomoci i dostatečný příjem minerálů a potravin bohatých na vlákninu, jako jsou celá zrna a čerstvá zelenina.

Janet Zand, Allan N. Spreen a James B. LaValle, kteří společně napsali knížku „Smart Medicine for Healthier Living“, navrhují ženám, trpícím návaly horka, aby do svého jídelníčku přidaly mořské rostliny. „Minerály v těchto složkách potravy doplňují nezbytné elektrolyty, které ženy ztrácí při pocení,“ uvádí se v knížce.

Pitný režim je nezbytnou součástí. V souvislosti s návaly a nočním pocením je důležité, aby si žena hlídala pitný režim a vypila alespoň 2,5 l tekutiny. Nejen že nebude tělo dehydratované, ale také můžete návaly horka minimalizovat.

Eve Campanelliová, holistická léčitelka z Kalifornie uvádí v jednom ze svých článků v časopise „New Choices in Natural Healing“: „Návaly horka často u žen vzplanou, když pijí víno nebo kávu, které okyselují krev a namáhají játra. Jednou z cest, jak se vyhnout tomuto překyselení je omezit takové nápoje a pít více čerstvých ovocných šťáv, které tento stav vyrovnávají díky svým alkalickým účinkům.“

Doporučení pro ženy v menopauze

  • Vyhýbejte se alkoholickým nápojů a kořeněným jídlům, které podporují návaly.
  • Pravidelné cvičení pomáhá zmírnit průběh návalů.
  • Zařaďte do svého jídelníčku potraviny s přírodním estrogenem.
  • Slunečnicová semena, vlašské a lískové ořechy, zelí, chřest, brokolice, oves a ječmen mohou sloužit jako zdroj potravin k zmírnění projevů menopauzy.
  • S pomocí vhodného životního stylu a vyvážené stravy může být možné oddalovat menopauzu a zmírnit její příznaky.
  • Přidáním 100 mg vitamínu B6 každodenně do jídla je prevencí proti návalům a ulevuje při premenstruačním syndromu.
Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz