Středa, Říjen 17

Jak správně meditovat, abyste se zbavili stresu

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Každý z nás by se měl na chvíli zastavit, vypnout a utřídit si myšlenky. Pokud jste stresovaní a necítíte se ve své kůži, nabízíme možnost relaxace formou meditace. 

Meditace je velmi účinnou terapií pro všechny, kteří zažívají každodenní stres a napětí. Meditace přináší hluboké uvolnění a má také mnoho dalších účinků, od zvládání stresu až po zmírňování bolestí. Klidný stav, kterého se v meditaci snažíme dosáhnout, rozpouští napětí tím, že uvolňuje a zklidňuje mysl a ta následně uvolní celé tělo.

Buďte každý den nějaký čas o samotě. Dalajláma

Na Yale University vědci zjistili, že meditace navozuje celkově pocit štěstí a dobré nálady. Podobnou studii potvrdili i vědci z Harvardu, kteří  došli k závěru, že během pouhých osmi týdnů se vlivem meditace zlepší schopnost učení a zkvalitní paměť.

Pokud organismus uvolňujeme pravidelně, zvyšujeme tak práh dráždivosti pro vyvolání stresové reakce.

Jak začít s meditací

Dříve než začnete, měli byste si uvědomit, že meditace neznamená jen sedět a nic nedělat.  Meditace je aktivita, při níž procvičujete svoji mysl, aby byla schopna efektivnějšího fungování, než tomu bylo dosud.

  1. Pohodlně si sedněte – sedněte si tak, abyste obě nohy nechaly na zemi. Vaše ruce volně položte na stehna či na kolena. U meditace je potřeba sedět rovně a hlavu držet zpříma – uvolněte hrudník, ramena a krční páteř. Pokud máte problém v této pozici setrvat a pozice vám není příjemná, sedněte si na postel a dejte si za záda případně i za hlavu polštář.
  2. Postupně se uvolněte – jakmile najdete posed, který je pro vás ideální, nastává fáze uvolnění vašeho těla a mysli. Máte-li problém se uvolnit, zkuste si pustit relaxační hudbu (nemáte-li hudbu k dispozici, existují i mobilní aplikace s relaxační hudbou).
  3. Samotná meditace – dýchejte velmi pomalu a zlehka nosem. Při samotné meditaci se nadechujte do břicha, až pak do hrudníku. Při výdechu nejdříve vyprazdňujte hrudník a až následně břicho – buďte u dýchání přirození, nesnažte se dýchat násilně. Soustřeďte se na dech – to vám pomůže zůstat v klidu. Uvědomujte si, jak je vaše tělo relaxované, uvolněné a jak lehce se vám dýchá. Ze začátku bude vaše mysl roztěkaná a bude vám nutit různé myšlenky, nebraňte se jim, jenom je pozorujte (to, co si během meditace v duchu říkáte, nazýváme afirmace). Jestliže se myšlenky začnou toulat a ztrácíte koncentraci, vraťte pozornost zpět pouze k dechu a zvedání a klesání břicha. Pokud se nedaří hned napoprvé, nevadí, je to cvik, který je třeba se naučit. Nakonec se pomalinku vracejte k normálnímu stavu vědomí. Nesmíte ale nic uspěchat, velmi pomalu začněte prociťovat a uvědomovat si své okolí. Před tím, než otevřete oči, zvedněte ruce, které si o sebe prohřejte dlaněmi. Dlaně následně položte na zavřené oči a vnímejte, jak přechází teplo z dlaní do očí. Nyní už můžete oči otevřít a s chutí pokračovat v dalších aktivitách dne.
  4. Doba meditace – začínejte s meditací pěti minutami denně – ideální dobou pro meditaci je nejlépe hned ráno po probuzení, nebo těsně před spaním. Postupně dobu meditování prodlužujte na 15 až 20 minut. Nastavte si budík, nebo minutku, abyste věděli, že je meditace pro tento den u konce.

Během meditace můžete i usnout – nejedná se o nic neobvyklého. Časem a cvičením se ale riziko usnutí minimalizuje, trénovaní lidé vydrží v meditativním stavu i hodiny.

Proč se pravidelně věnovat meditaci

Pokud ještě nejste přesvědčeni, proč byste meditaci měli zahrnout do svého denního harmonogramu aktivit, možná tak učiníte po přečtení pozitivních účinků meditace na lidské tělo a organismus.

  • Psychologové ji doporučují pacientům s těžkými depresivními stavy.
  • Zlepšuje vaše soustředění – zkvalitňuje paměť a pozornost.
  • Podporuje činnost mozku – roste šedá kůra mozková.
  • Rozvíjí a prohlubuje schopnost soucitu, empatie, tolerance, odpovědnosti a emocionální stability.
  • Zlepšuje funkci imunitního systém.
  • Zlepšuje schopnost multitaskingu.
  • Podporuje sociální vztahy a emoční inteligenci.
  • Snižuje se hladina cholesterolu a riziko kardiovaskulární nemoci.
  • Lečí se bolesti hlavy a migrény.
  • Přispívá k vylepšení stability a vyrovnanosti osobnosti.
  • Meditace je jedním ze základních návyků šťastných lidí.

Mistr Sri Chinmoy říká: “Z duchovního pohledu je každý hledající začátečníkem. V okamžiku, kdy chcete dělat neustálý a nepřetržitý pokrok, v tom okamžiku se stáváte věčným začátečníkem.“

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz