Čtvrtek, Prosinec 14

Jak poznáte, že máte v těle nedostatek bílkovin? Poradíme!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Bílkoviny jsou jednou ze základních stavebních jednotek svalstva v těle. Co se ale stane, pokud jich máme v těle nedostatek a jak to ovlivňuje naše chutě na sladké?

Pokud z dlouhodobého hlediska lidské tělo nepřijímá dostatečný podíl bílkovin, může se u nás projevit řada nežádoucích účinků. Nejdříve v nich zřejmě nebudeme spatřovat spojitost, vlastně by nás ani nemuselo napadnout, že právě za chutě na sladké, slabost, nebo lámání a padání vlasů může právě nedostatečný příjem bílkovin ve stravě.

Bílkoviny (proteiny) jsou pro organismus člověka životně důležitým stavebním kamenem. Bez nich se netvoří, ani neobnovují tkáně včetně svalů, umožňujících pohyb. Bílkoviny ve formě enzymů se podílejí na srážení krve, řídí látkovou výměnu a udržují vnitřní prostředí organismu.

Jaká je denní norma příjmu bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti?

  • děti 1 – 3 roky cca 1,2 g
  • děti 4 – 6 let cca 1,1 g
  • děti 7 – 10 let cca 1 g
  • děti 11 – 14 let cca 1 g
  • mládež 15 – 18 let cca 0,9 g
  • dospělí jedinci 0,85 g
  • těhotné ženy navíc 10 g den
  • kojící ženy navíc 15 g den

Nedostatek bílkovin v těle se může projevovat:

Lámání nehtů a padání vlasů

Pokud máte problémy s nehty a vlasy, které nerostou, popřípadě jsou slabé a často vypadávají, mohly by to mít na svědomí právě bílkoviny. Ty jsou stavebním materiálem veškerých buněk, včetně shutterstock_247256017vlasových folikulů. Jsou-li folikuly pevné, budou vlasy držet a jejich padání bude přijatelné (cca 100 – 150 vlasů denně). Při nedostatku bílkovin vlasy padají, třepí se a je prakticky nemožný jejich delší nárůst (to samé platí i pro nehty).

Chutě na sladké vás pronásledují a vy jim nemůžete utéct

Nedostatek bílkovin se může projevovat i chutí na sladké potraviny (oplatky, čokoláda aj.) Pokud jste začali s dodržováním nového stravovacího režimu, nebo se stále snažíte stravovat tzv. správně, podle určitých zásad a nedaří se, protože odpoledne máte neutuchající chuť na zákusek za výlohou, právě nedostatek bílkovin, který svému tělu nedopřáváte v tom může mít prsty. Nejen udržování a tvorba svalové hmoty v těle, ale také držení optimální hladiny cukru v krvi je jejich práce a jakmile příjem svému tělu omezíte, začne hladina cukru kolísat a chutě na sladké se začnou projevovat.

Časté nemoci, nachlazení

Lidský imunitní systém je závislý na nepřetržitém přísunu bílkovin. Po nějaké době, kdy svému tělu nedopřáváte dostatečný přísun proteinů dojde ke snížení obranyschopnosti a narušení imunity. Je pravděpodobné, že budete prakticky neustále vystaveni nekončícím nemocem a nachlazením.  Pokud se zraníte, pořežete, nebo  si jinak ublížíte, budou se tyto oděrky špatně hojit.

Nedostatečná koncentrace na práci, či studium

Mozek by měl být stále vyživován dostatečným příjmem bílkovin. Jakmile jich má nedostatečné množství, nedokáže fungovat a koncentrovat se na práci nebo studium v dostatečné míře. Vyvážená úroveň krevního cukru je absolutně nezbytná pro lidskou schopnost koncentrace. Pokud bude jeho úroveň vystavena ustavičným výkyvům, mohou nastat pocity zamlženého vědomí, bránící soustředění.

Další příčiny, které můžete zaznamenat ve spojitosti s nedostatkem bílkovin:
  • Únava,
  • slabost až mdloby,
  • nervozita, podrážděnost,
  • nadměrné zadržování vody v těle,
  • otylost,
  • malá odolnost vůči infekčním nemocem,
  • slabé svaly,
  • bušení srdce a srdeční potíže,
  • rychlejší projevy stárnutí.

Každý z těchto vyjmenovaných příznaků bývá způsoben nedostatkem některé z nezbytných aminokyselin. Je proto vyloučeno, že by tělo vykazovalo výše zmíněné příznaky současně.

Základní zdroje plnohodnotných bílkovin

Abyste předešli nedostatku bílkovin ve svém těle, je důležité jíst kvalitní potraviny, které dopřejí tělu potřebnou nálož bílkoviny na celý den. Mezi základní zdroje, které by neměli chybět ve vašem jídelníčku jsou především:

  • Kuřecí prsa,
  • vejce,
  • losos, tuňák,
  • mléčné výrobky (bílý neslazený jogurt, olomoucké tvarůžky, tvaroh, cottage, 20% až 30% tvrdý sýr),
  • ořechy,
  • luštěniny (hrách, čočka, fazole aj.),
  • soja,
  • tofu,
  • vepřové a hovězí maso,
  • játra,
  • polotučná syrovátka aj.

bilkoviny_282369806

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz