Středa, Listopad 21

Jak na chutě během menstruace a proč vlastně vznikají

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Celý měsíc se snažíte dodržovat stravu, cvičíte, cítíte se skvěle. Pak ale přijdou „vaše“ dny a máte pocit, že celé hubnutí bylo zbytečné. Rozložení hormonů ve vašem těle způsobí, že se cítíte nafouklá, nešťastná, neatraktivní a co hůř – snědla byste vše na co přijdete od slaného, přes sladké až po tučné jídlo a to nejlépe v co nejkratších časových intervalech a v co největším množství. Pak přijdou výčitky.

Hormony při menstruaci vychylují vaši váhu o dva až tři kilogramy.

Výzkumy ukázaly, že kofein průběh premenstruačního syndromu neboli PMS zhoršuje. Vědcům se zatím nepodařilo detailněji zjistit proč, ale doporučují, aby ženy v druhé polovině menstruačního cyklu omezily pití kávy, protože se pak budou cítit lépe. Co se týká čokolády, musíme i zde zvednout varovný prst. Ačkoliv by se mohlo zdát, že čokoláda vaše chutě uspokojí a cítíte se „božsky“, tento stav je bohužel pouze dočasný. Díky náhlému výkyvu hladiny cukru v krvi stoupne vaše chuť zajíst tuto čokoládu dalšími laskominami a pamlsky.

Proč chutě během menstruace vznikají?

Hlavními viníky, kteří se podílejí na tomto stavu jsou hormony progesteron a estrogen. Abychom byli konkrétní, v těle dojde ke snížení hladiny estrogenu a naopak hladina hormonu progesteronu se zvýší. Tomuto procesu my ženy můžeme poděkovat za to, že máme chutně na sladká a tučná a jídla. Dalším viníkem, který by se podle vědců mohl podílet na vaší nesnesitelné touze po něčem dobrém je hormon štěstí – serotonin. Během menstruace dochází k jeho poklesu v těle a v důsledku toho se žena dostává do úzkostných stavů a depresí a následně tyto stavy řeší tzv. záchvatovým přejídáním.

 

Jak proti tomu bojovat?

  • Snažte se udržet hladinu cukru v krvi co nejstabilnější – je důležité, abyste během dne měli takovou skladbu jídla, která bude složena z co nejméně zpracovaných cukrů. Nedávejte si sušenky, čokoládu, nebo zmrzlinu, ale raději sáhněte  po kukuřici, luštěninách, celozrnné kaši, nebo si dopřejte lžíci medu. Díky těmto potravinám snížíte riziko, že vás přepadne nesmírná chuť na čokoládu.  Aby hladina cukru nekolísala, dopřejte si ke snídani i porci cca 15 – 20 g bílkovin.
  • Jezte pravidelněji a v menších porcích. Abyste zabránili náhlé chuti „na všechno“ dopřávejte si během dne menší porce jednotlivých potravin. Dopřejte si kousek kvalitního sýru, ovoce, 90 a více procentní šunky, nebo bílého jogurtu doslazeného medem a oříšky. Zdravé mlsání je totiž povoleno.
  • Pohyb v období menstruace se může zdát jako šílenost, ale není. Pokud netrpíte silnými křečemi, zacvičte si např. jógu, nebo si zajděte na procházku. Při pohybové aktivitě se do mozku uvolňuje endorfin (opioidní peptid), který je často nazýván také jako hormon štěstí.
  • Kupte si podpůrné vitamíny, které mohou napomoci snížení negativních vlivů PMS. Řadíme sem například: zinek, hořčík, vitamín B6 (ten můžeme užívat dohromady s dalším doplňkem stravy ZMA), popř. i rybí olej u kterého byly prokázány pozitivní účinky  právě na negativní symptomy spojené s PMS.

Studie prokázaly, že ženy, které dlouhodobě žijí zdravým životním stylem (vhodná strava, sport, kvalitní spánek) mají symptomy PMS výrazně slabší.

Pokud jste si dala čokoládu, snědla balíček sušenek a nebo chipsů, nezoufejte. Zkuste opět „najet“ na svůj zdravý životní styl, srovnejte psychiku a nezapomeňte, že tak jako za tři dny nezhubnete, tak ani nepřiberete. Vše je otázkou dlouhodobé vytrvalosti a disciplíny z čehož plyne, že tři dny v měsíci vám vaše snažení určitě nezkazí.

 

 

Máte i vy radu pro naše čtenářky, jak se ubránit mlsání během menstruace? Podělte se s námi!

Sdílet článek pomocí:

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz