Pondělí, Srpen 21

Co zpomaluje metabolismus a brání nám tak v hubnutí?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Rozhodli jste se, že vyhlásíte boj přebytečným kilogramům a zhubnete? Snažíte se, cvičíte, ale stále nevidíte výsledky? Možná máte zpomalený metabolismus! Přečtěte si, co zpomalení metabolismu způsobuje, třeba zjistíte, proč tomu tak je.

Uvádí se, že 94 % lidí vyspělého západního světa někdy v životě alespoň jednou drželo nějakou dietu. Ano, jsme to především my ženy, které slovo dieta skloňujeme ve všech pádech. Pokud patříte mezi ty, kterým slovo dieta není cizí a nedaří se vám hubnout, možná pro vás máme tip. Držením diet, hladovek a všemi podobnými pokusy, kdy svoje tělo vystavujete omezenému příjmu potravy si koledujete o zpomalení metabolismu, které má za následek stagnaci hmotnosti.

Čím více má tělo za sebou diet, tím neochotněji se zbavuje tukových zásob.

Pokud se nyní snažíte zhubnout a experimentujete s dietami a vaše hmotnost se nehýbe i přesto, že se snažíte seč můžete, je možné, že máte zpomalený metabolismus.

Základní metabolismus – nazývaný jako bazální metabolismus – je množství energie, které tělo potřebuje k udržení základních životních funkcí. Jedná se o takové množství energie, které lidské tělo spotřebuje během 24 hodin pouze na to, aby mohlo fungovat a být naživu.

Bazální metabolismus je do značné míry ovlivňován také genetickými předpoklady. Ovlivňují ho především tři hlavní faktory.

  1. Tělesná hmotnost – pokud máte více kilogramů, znamená to více energie k udržování základních životních procesů.
  2. Věk – s přibývajícím věkem se hodnoty bazálního metabolismu snižují.
  3. Pohlaví – muži mají bazální metabolismus o cca 5 – 10 % vyšší než-li ženy.

Co je to vlastně metabolismus?

Metabolismus zahrnuje biochemické reakce buněčného systému našeho těla. Využívá sacharidy, tuky, bílkoviny, které rozkládá. Energii z těchto makroživin využívá pro shutterstock_164784872produkci tepla, pohyb svalů a dýchání.

Problém nastává v tom, že ne všechnu tuto energii tělo dokáže zpracovat a využít. Tu, kterou si vyhodnotí jako nepotřebnou si ochotně uskladní v tukových buňkách na horší časy. Pokud dojdete k závěru, že se sebou musíte něco dělat a nasadíte razantní dietu, kdy snížíte obsah kalorií na minimum, tělo si začne nedostatek proteinů brzy vynahrazovat z vlastních zdrojů – tzn. namísto tuků spotřebovává svalovou hmotu. Jakmile se ale navrátíte ke kaloricky „normální“ stravě, tento proces probíhá naopak – rostou tukové vrstvy, nikoli svaly.

Pokud držíte přísné redukční diety s minimem kalorií, můžete svůj metabolismus zpomalit až o polovinu!

Co zpomaluje metabolismus?

Špatné stravovací návyky

Snídaně by měla být startem do každého nového dne. Díky snídani nastartujete metabolismus utlumený po nočním odpočinku. Tělo začne zpracovávat přijatou potravu, což nastartuje celou řadu různých procesů – a ty všechny spotřebovávají energii.

Výživová poradkyně Elena Shmyrová upozorňuje, že nepravidelné a stereotypní stravování, nekvalitní potraviny, jednostranné diety a hladovění ve snaze zhubnout, vedou k podvýživě (nedostatku živin) organismu a přibírání na váze. Chutě na sladké a alkohol nejsou pak podle Shmyrové nic jiného než „volání těla po živinách.“

Vynechávání spánku

Pokud nemáte po celém dni zasloužený odpočinek, tělo to pozná. Nedostatek spánku způsobí, že následující den nebudete mít dost energie nejen na běžné fungování, ale hlavně na cvičení, takže spálíte méně kalorií. Při spánkovém deficitu naše tělo produkuje hormony, které zvyšují chuť k jídlu. Pokud tedy chodíte spát pozdě a ráno si nedopřejete výživnou snídani, metabolismus zpomalujete hned dvakrát!

Silné menstruační krvácení

Při měsíčním krvácení ženy přicházejí i o železo, které pomáhá přenášet kyslík do svalů.shutterstock_206339746

„Pokud jsou vaše zásoby železa moc malé, svaly nedostanou dostatek kyslíku, vaše energie klesá a metabolismus zadrhává,“ vysvětlila doktorka Tammy Lakatosová, autorka knihy „Fire Up Your Metabolism: 9 Proven Principles for Burning Fat and Losing Weight Forever.“

Ženy, jejichž menstruace je doprovázena silným krvácením by neměli zapomínat do svého jídelníčku zahrnovat potraviny, které jsou bohaté na železo. Ideální potraviny, které obsahují vysoký podíl železa jsou např. cizrna, hlávkový salát, fazole, hrách, kešu oříšky, rozinky, slunečnicová semínka, špenát, čočka aj.

Nedostatek vápníku

Vápník je jedním ze základních vitamínů potřebných pro správné nastartování metabolismu. Dostatečné množství vápníku v těle určuje, zda kalorie spálíte, nebo je uložíte v podobě tuků. Odborníci zabývající se spalováním tuků z Nutrition Institute at the University of Tennessee zjistili, že strava bohatá na vápník nedovolí tukovým buňkám vytvořit přemíru tukových zásob, ale naopak spalování tuků podpoří.

Špatný pitný režim

Veškeré buněčné procesy, které probíhají v našem těle se odvíjí od dostatečného příjmu tekutin. Pokud pít zapomínáte a pitný režim si nehlídáte, i to může být příčinou zpomaleného metabolismu a zastavení hubnutí. Pokud se chcete dozvědět více o pitném režimu, přečtěte si náš článek Pitný režim jako základ našeho zdraví.

Při nedostatečném pitném režimu člověk spálí až o 2 procenta méně kalorií než normálně.

Jak nastartovat metabolismus?

  • Pijte dostatečné množství tekutin (voda, zelený čaj, jeden šálek kávy denně),
  • konzumujte dostatek bílkovin v každém jídle (zdroje kvalitních bílkovin jsou: tuňák, losos, tvaroh, cottage, 90 a více procentní šunka, vejce, maso, bílé neslazené jogurty, tofu, kvalitní sýry, luštěniny aj.),
  • dopřejte si kvalitní zelený čaj,
  • dopřejte si kvalitní snídani a v klidu si ji vychutnejte,
  • konzumujte potraviny bohaté na železo,
  • konzumujte ryby bohaté na omega 3 mastné kyseliny (losos, tuňák, sardinky), popřípadě využijte možnosti koupit si rybí tuk v kapslích (dostupné v lékárnách),
  • spánek je důležitý,
  • omezte alkohol,
  • dopřejte si kvalitní a vyváženou stravu,
  • vyhýbejte se džusům, slazeným vodám, brambůrkům a jiným sladkých pochutinám.

Tammy Lakatos Shanes, autor knihy Oheň vašeho metabolismu uvádí: „ 3 až 5 šálků zeleného čaje denně může snížit tělesnou hmotnost až o 4 %.“ Zelený čaj obsahuje sloučeninu zvanou ECGC, která podporuje spalování tuků.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz