Středa, Listopad 21

Chůze a hubnutí – jde to a zvládne to každý!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nejpřirozenější formou pohybu, kterou můžete svému tělu dopřát je chůze. Ačkoliv by se mohlo zdát, že chůzí se hubnout nedá, nenechte se mýlit. Díky chůzi se přibližujete krok za krokem lepší fyzické kondici a duševní rovnováze.

Chůze je často vnímána jako všední, nudná a rutinní záležitost a mnozí z nás ani nepřemýšlejí nad tím, že by mohla být pro naše tělo stěžejní v boji s přebytečnými kily a základem pro získání fyzické zdatnosti. Přitom je to právě chůze, která je pro naše tělo tím nejpřirozenějším pohybem, který mu můžeme dopřát.

Před samotným začátkem

K tomu, abyste mohli vykročit vstříc štíhlejší linii potřebujete v zásadě tři věci. Chtít, mít cíl a ideální obuv. Dobrou zprávou je, že první dvě věci jsou zadarmo a jsou jen na vás. Pokud nebudete chtít vy sami, nikdo jiný za vás chodit nebude, takže pokud jste rozhodnuti a psychicky připraveni začít, je to krok správným směrem.

Aby vás chození bavilo, je důležité zvolit si cíl vaší cesty. Ne každý máme to štěstí, abychom bydleli u cyklostezky, parku, nebo u krásného lesa. Pokud patříte mezi ty, kteří bydlí na sídlišti a nevíte kde chodit, je o to více důležité si trasu naplánovat. Udělejte si čas, zmapujte terén a popřemýšlejte, jaké máte ve svém okolí možnosti. Velkou výhodou rychlo chůze je také to, že ji lze mimo jiné provozovat opravdu kdekoli. Pokud je pro vás z důvodu velkého silničního provozu, nebo z důvodu nevzhledného prostředí okolí vašeho bydliště pro chůzi nevhodné, nezoufejte. Ke stezce nebo lesu můžete dojet i autem/na kole a rychlo chůzi zahájit až poté. Nehledejte výmluvy, ale najděte si způsob, jak to půjde.

Jedinou investicí, která vás v souvislosti s rychlo chůzí bude čekat je investice do kvalitní obuvi (pokud ji již nemáte doma). Doporučujeme, abyste si nekupovali boty turistické. Ačkoliv by se mohlo zdát, že právě ony jsou vhodné, není tomu tak. Běžecké boty, popřípadě boty pro venkovní sporty jsou tou správnou volbou. Na chůzi si vybírejte obuv, která je odpružená a zpevní kotník.

Pokud chcete do obuvi investovat o něco víc peněz, podívejte se v obchodě po obuvi, jejíž materiálem je např. goratex, nebo softshell – díky těmto kvalitním materiálům udržíte nohu v teple a suchu i při nevlídném počasí.

Při výběru obuvi nespěchejte. Pokud se vám něco nezdá, nebo se necítíte v botech dobře, hledejte dál. Nekvalitní popřípadě špatně sedící obuv na noze vás může od rychlo chůze díky puchýřům a odřeninám na nohách rychle odradit – a to by byla škoda.

Chůze a hubnutí – jde to. A snadno!

Spěcháte někdy na MHD protože ráno nestíháte? A jdete svižně? Tak přesně tehdy vaše tělo spálí až 300 kalorií za hodinu. No není to skvělé? Ano, samozřejmě záleží na tom, jak dlouho jdete, protože tělo se nejdříve musí zahřát, než-li se nastartuje na plný výkon a začne sahat do tukových zásob.shutterstock_100832968

Budete překvapeni, jak rychle se vám bude zlepšovat kondice. Už druhý týden zjistíte, že dojdete dál a rychleji než na začátku.

Jako u každého sportu i u chůze platí, že je důležitá pravidelnost. Abychom mohli pozorovat nějaké výsledky, je důležité zahrnout minimálně 3x až 4x týdně 30 min rychlé chůze do svého týdenního harmonogramu aktivit. Pro představu: budete li chodit  5x týdně 45 minut rychlostí 8 km za hodinu (tato rychlost se rovná svižnějšímu tempu) spotřebuje vaše tělo až o 1250 kalorií více než při rychlosti 5 km za hodinu (volné tempo chůze). Tato skutečnost (a teď se držte stolu) za rok dokáže z vašeho těla odbourat až 10 kilogramů tuku! Další výhodou kromě toho, že se začnete zbavovat svých tukových zásob je i vliv na psychickou pohodu. Při chůzi si můžete promyslet spoustu věcí, na čerstvém vzduchu se dostanete do lepší nálady a některé konflikty vám rázem přijdou jako malá rybka v moři. Endorfiny zapracují a vy budete mít před sebou skvělý den.

Endorfiny (též nazývány jako hormony slunce, štěstí) – vyvolávají pocit navýšené životní energie až euforie. Zmírňují bolest, deprese a úzkost. Jejich produkci podporuje pohybová aktivita obecně, ať už se jedná o běh, chůzi, nebo míčové hry.

Jak správně chodit, aby chůze byla efektivní

Z vaší chůze by se měla stát přirozená souhra pohybů celého těla. Pokud víte, že chcete začít a nevíte jak, jděte tak, jak jste zvyklí a pokud cítíte, že je to málo, postupně přidávejte čas a rychlost. Jakmile začnete tyto proměnné přidávat nezapomeňte, že je i potřeba hlídat si správnou techniku chůze. Choďte malinko naklonění vpřed, ohněte své ruce do pravého úhlu a kmitejte jimi podél svého těla s každým vaším krokem. Tento postoj zabrání tomu, abyste při chůzi namáhali svá kolena, kyčle a páteř.

Na co si dát při chůzi pozor, abyste chodili správně:

  • Hlava je vždy vzpřímená v protažení roviny zad (pozor na hrbení!).
  • Ramena jsou uvolněná, bedra nesmějí být prohnutá.
  • Při každém kroku by mělo docházet k mírné rotaci páteře.
  • Pohyb při jednotlivých krocích vychází z kyčlí.
  • Měly by pracovat svaly nejen dolních končetin, ale při správném zapojení rukou i svaly trupu.
  • Po došlápnutí na patu se chodidlo postupně odvíjí od podložky a těžiště se přenáší směrem ke špičce – odraz jde z palců.
  • Jednotlivé kroky při chůzi by měly být stejně dlouhé a plynulé.

Jakmile se dostanete na vyšší tempo a začnete se u chůze pěkně potit, je důležité nezapomenout na protažení svalů. Pokud si říkáte, že je to zbytečné, věřte, že není. Díky intenzivnímu tréninku (který se zvyšující zátěží nastává) dostávají vaše svaly nové impulzy. Aby se nezačaly zkracovat a po výkonu se opět natáhly je dobré udělat sérii alespoň 2-4 protahovacích cviků. Pro ukázku o jaké cviky se jedná přikládáme strečinkové video. Doporučujeme, abyste si sami zvolili alespoň 4 formy protažení, které vám budou vyhovovat. Při dokončení strečinku byste měli cítit, jak se vám zahřívají svaly.

Pokud nemáte čas a cviky z videa vám nevyhovují, jednoduchým strečinkem může být i klasická rozcvička ze základní školy:shutterstock_342485483

  1. Zohněte se a chyťte se v předklonu za špičku na pravé a poté na levé noze.
  2. Zohněte nohu v koleni a přitáhněte ji k hýždím a držte tuto pozici pro každou nohu.
  3. Hluboký předklon s vyrovnanými zády.
  4. Rotace těla dozadu s nohami stále na stejném místě.
  5. Vyšlápněte si na špičku a zase na patu alespoň 15x.

Každý z těchto strečinkových cviků zkuste držet v dané pozici alespoň 10 sekund a nezapomeňte – žádné kmitání!

Proč vyměnit auto za chůzi?

  • Chůzi se nemusíme učit – je našemu tělu vlastní a přirozená.
  • Je ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout, aniž by museli chodit do posilovny, nebo na skupinové lekce.
  • Je vhodná pro lidi trpící nadváhou.
  • Nezatěžuje kloubní aparát (při dodržení správné techniky viz. výše).
  • Pravidelná chůze snižuje riziko vzniku cukrovky.
  • Zvyšuje pevnost kostí – prevence osteoporózy.
  • Prevence vzniku křečových žil – zlepšuje odtok krve z dolních končetin.
  • Snižuje riziko nemocí srdce a cév.
  • Chůze má minimální rizika při kterých by mohlo dojít ke zranění.
  • Díky vyplaveným endorfinům se budete cítit skvěle.
  • Je to nenákladný druh sportování, který lze provádět prakticky kdekoliv.

Pár slov závěrem

Aby byla chůze efektivní a výsledků jste dosáhli v co nejkratším časovém úseku, je velmi důležitý také způsob vašeho stravování a přístupu ke zdravému životnímu stylu obecně. Zdravý a vyvážený jídelníček je skvělým pomocníkem, jak jít ubývajícím kilometrům naproti. Nezapomeňte tedy na správnou životosprávu a věřte, že již do jednoho týdne sice nezhubnete (zázraky se bohužel tak rychle nedějí), ale budete se cítit lehce a fit! A to se přeci také počítá.

Pokud jste se rozhodli, že změníte své návyky a vyměníte auto za chůzi, výtah za schody a dopřejete si intenzivnější procházky v přírodě, gratulujeme. Jste na správné cestě, jak zlepšit svůj zdravý životní styl a zhubnout přebytečné kilogramy.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz