Středa, Říjen 17

Chřest – vitamínová bomba, která zasytí, skvěle chutná a je dietní!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Chřest, lidově nazývaný také špargl si ve společnosti získává stále více sympatií a na českých talířích se objevuje čím dál častěji. Nejen že skvěle chutná a do diety je jako dělaný, ale je také zdrojem vitamínů a minerálů, které do těla přináší v hojné míře. Nakoukněme pod pokličku této vysoce zdravé zeleniny.

O králi zeleniny

Král zeleniny, jak je chřestu také přezdíváno, je bohatým zdrojem vitaminu C a kyseliny listové. Nejchutnější chřest si můžete dopřát především v hlavní sezónu a to v rozmezí od dubna do konce června. Tehdy najdeme v našich obchodech to nejlepší, co ze chřestu můžeme pro tělo získat.

Chřest, který je mimo chladničku, bychom měli spotřebovat do 3 dnů. Nikdy bychom jej neměli zamrazovat čerstvý, pouze uvařený.

Díky svému složení napomáhá lidské tělo držet v dobré formě a vitalitě. Obsahuje velké množství vlákniny (2 g na 100 g), vody (92,3 g na 100 g) a velmi málo tuků (0,2 g na 100 g) a sacharidů (3,9 g na 100 g).

100 g chřestu obsahuje jen 22 kcal. Můžeme ho bez obav konzumovat nejen k obědu, ale i k večeři a přesto nenaruší redukční dietu.

Další výhodou je konzumace chřestu pro všechny, kteří mají nedostatečný pitný režim, nebo vědí, že jim pití dělá problémy. Velký obsah vody je dalším důvodem, proč chřest zařadit do svého jídelníčku. Dalšími potravinami, které jsou bohaté na vodu jsou také okurky a vodní meloun.  Budeme-li dodávat tělu dostatek tekutin a to nejen nárazově, ale po celý svůj život, nebudeme předčasně stárnout – voda pomáhá tělu odplavovat z něj škodliviny, udržet si pružnou a zářivou pleť a zůstat v dobré fyzické i psychické kondici.

Pokud chřest nespotřebujete hned po zakoupení, skladujte jej v chladnu, vlhku a tmě.

Vitamínová bomba pro naše tělo

Chřest obsahuje velké množství betakarotenu, který je nezastupitelný pro zdravý zrak, kůži, obnovu sliznic a funguje jako prevence proti některým typům rakovinného bujení. Dále v chřestu naleznete vitamin E a C a vitaminy skupiny B – těmi jsou thiamin (B1), riboflavin (B2), pyridoxin (B6), biotin (H), niacin (B3), kyselina pantotenová (B5) a velké množství kyseliny listové (B9). Ze stopových prvků je v chřestu hojně zastoupen draslík a zinek, dále fosfor, železo, jód a sodík.

Hubnutí s chřestem

Jídelníček člověka v redukci, ale i objemu by měl být pestrý, vyvážený a bohatý na minerály a vitamíny. Pokud již nevíte, co do něj zahrnout, abyste si hubnoucí režim obzvláštnili, je chřest skvělou volbou. Můžete z něj vykouzlit nejen zeleninové saláty, ale můžeme ho konzumovat také jako přílohu k masu, nebo si z něj udělat vynikající polévku. Skvělým tipem je také grilovaný chřest, nebo chřest připravovaný na páře (jeho chuť je zde zachována a ničím nerušena). Možností, jak si jej připravit je opravdu velké množství a je jen na vás, v jaké formě ho do svého jídelníčku zahrnete. Jedno je ale jisté, o svoji linii se určitě bát nemusíte.

Tipy do kuchyně, které by se vám mohly hodit

  • Chřest je vždy potřeba oloupat. Bílý chřest se loupe od hlavičky dolů, zelený pak od půlky dolů.
  • Slupky loupeme od špiček směrem dolů (ideální je škrabka na brambory).
  • Křehké špičky je dobré podložit prsty, aby se při loupání nepolámaly.
  • Slupky a odřezky nemusíme vyhazovat. Můžeme je po umytí použít k ochucení polévky, popřípadě je můžeme dát usušit a následně používat jako koření do polévek.
  • Pokud je povadlý, ponoříme jej do studené vody. Tak získá opět svoji čerstvost.
  • Bílý chřest vaříme 6 až 9 minut, zelený chřest 2 až 5 minut.
  • Před konzumací, nebo vařením odřízněte spodní část chřestu cca 1,5 – 2 cm. Tato část je dřevnatá.
  • Před vařením je ideální stonky svázat dohromady, aby se zabránilo jejich polámání.

Pokud chcete vědět, zda-li chřest který kupujete je čerstvý, zmáčkněte jej na spodku. Pokud je čerstvý, měly by se objevit kapky vody

Proč je dobré chřest zahrnout do svého jídelníčku?

  • Pomáhá udržet zdravé cévy a silné srdce, zlepšuje zásobování mozku,
  • upravuje hladinu cukru v krvi,
  • rozpouští močové kameny a brání jejich tvorbě,
  • harmonizuje ženské hormony, zmírňuje premenstruační syndrom a menstruační bolesti,
  • brání zadržování vody v těle a omezuje tvorbu křečových žil,
  • upravuje trávení a vyměšování (průjem i zácpu),
  • zvyšuje sexuální apetit,
  • je vhodnou potravinou do redukční diety,
  • podporuje činnost střev, prospívá zažívání a působí preventivně proti rakovině tlustého střeva.
shutterstock_282572648

V našich podmínkách se chřest začal pěstovat až koncem 18. století. Český chřest vynikal raností a jemností, díky vybělováni pod zvony z pálené hlíny. Po druhé světové válce jeho pěstování upadalo a teprve v posledních letech se chřestovny zvolna obnovují.

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

Buďte první kdo to okomentuje!

Upozornit na
avatar

wpDiscuz