Čtvrtek, Prosinec 14

Chia semínka jako pomocník nejen při hubnutí

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Malá, nenápadná a přitom zdraví a tělu tak prospěšná – to jsou chia semínka, nebo také šalvěj španělská (salvia hispanica). Obsahují celou řadu živin a důležitých látek, které prospívají lidskému tělu v mnoha směrech. Pokud jste je zatím nezařadili do svého jídelníčku, možná je na čase to změnit a dát jim prostor ukázat své kouzlo a vliv na lidský organismus.
Pozoruhodné vlastnosti chia semínek znaly už prastaré indiánské kmeny. Jsou označovány jako „jídlo aztéckých běžců a válečníků“, kterým stačila jedna hrst semínek pro dodání energie na celý den. Jednou z předností, kterou se pyšní, je jejich hydrofilní vlastnost. Semínka na sebe dokáží vázat vodu a díky tomu tvoří v kombinaci s tekutinou lehký, lehce stravitelný gel. K tomu abyste si takový gel vykouzlili doma, může posloužit nejen voda, ale skvělá jsou chia také v jogurtu, mléce, nebo smoothie.

Chia obsahují 5 krát více vápníku než mléko, 3 krát více železa než špenát a 15 krát více hořčíku než brokolice.

Vliv chia semínek na naše zdraví

Pro své vlastnosti a schopnost lehké stravitelnosti se přidávají prakticky všude a mohou se tak stát součástí vašeho jídelníčku, aniž byste ho museli razantně měnit. Šalvěj hispánská je skvělým zdrojem vápníku pro naše tělo. V porovnání s mlékem ho chia semínka obsahují až 5x více, než samotné mléko. Vápník je pro naše tělo nezbytným prvkem, který bychom neměli zapomínat tělu dopřát. Stará se o přirozený vývoj pohybového aparátu a napomáhá ke snížení osteoporózy (zejména u žen po menopauze).

Chia semínka můžeme konzumovat celá. Není třeba je předem semlít, jako je tomu například  u lněných semínek.

Chia obsahují rovněž nezanedbatelné množství vlákniny, bílkovin, fosforu, manganu, vápníku, železa, zinku, chromu, kobaltu, draslíku a sodíku. Nechybějí ani vitaminy skupiny B (zejména vzácný B17) a vitaminy A, C a E.

  • Draslík pomáhá a zabraňuje vzniku svalových křečí a stabilizuje krevní tlak.
  • Zinek aktivuje imunitní systém, zlepšuje svalovou výkonnost, má zásadní význam pro reprodukci.
  • Hořčík zvyšuje vstřebávání vápníku a draslíku, zvyšuje energii, je velmi důležitý pro aktivní lidi.
  • Fosfor – se účastní přeměny cukrů, tuků a bílkovin v těle. Slouží rovněž k přenosu energie. Společně s vápníkem tvoří fosfáty hlavní součástí kostí a zubů.
  • Mangan – má svoji úlohu při tvorbě hormonu štítné žlázy, podílí se na srážení krve, zasahuje i do metabolických procesů cukrů, aminokyselin a cholesterolu, má určité antioxidační vlastnosti, je důležitou ochranou před tzv. oxidačním stresem, působí preventivně proti vzniku rakoviny.
  • Železo – nezbytné pro lidský organismus – důležitá součást molekul hemoglobinu v červených krvinkách, v této formě na sebe váže kyslík a přenáší ho do celého organismu.

Ve 100 gramech chia semínek nalezneme 21 gramů tuku, z čehož 62% zaujímají omega-3 mastné kyseliny.

Hubnutí se semínky

Pokud se snažíte zhubnout, mohly by být chia semínka skvělým pomocníkem. Vláknina, která je v nich obsažena bude mít pozitivní vliv na pocit sytosti v žaludku. Díky ní, nebudete mít pocitshutterstock_254685601 hladu a bude se vám i příjemněji hubnout. Obsah proteinů je rovněž důležitý pro udržení svalové hmoty během hubnutí. Velmi často se stává, že lidé držící drastické diety hubnou na základě ztráty svalové hmoty (více se dozvíte z článku Proč diety nefungují), kdy tělo vyrábí energii z vlastní svalové hmoty a dochází tak ke ztrátě svalové hmoty, nikoli tuků. Ztracená svalová hmota má za následek zpomalení metabolismu a tedy i zpomalení celého procesu hubnutí.

Chia semínka dokáží navázat tolik vody, že zvětší svůj objem až 12x.

K hubnutí velmi výrazně pomáhá gel, který dokážou chia semínka v kombinaci s tekutinou vytvořit. Tento gel v žaludku vytvoří tzv. fyzickou bariéru, která zpomalí proces trávících enzymů. Výkyvy hladiny cukru v krvi jsou tak mnohem menší a snižuje se tím i chuť na sladké. Lidé, kteří jsou milovníky sladkostí (a že nás není málo 🙂 ) mají naději, že čokoláda se pro ně stane tabu, které již nebudou muset vyhledávat a chuťové pohárky je nebudou provokovat.

Studie zkoumající vliv chia na cukrovku 2. typu zjistila, že konzumace těchto semínek diabetikům znatelně snižuje negativní projevy jejich nemoci. Při příjmu 37 g chia denně se nemocným znatelně snížil krevní tlak a ukazatele zánětlivosti organismu.

Jak pracovat s chia semínky?

Lze je přidat do jakéhokoliv pokrmu. Ať už se jedná o jogurt, smoothie, mléko, nebo kaše, všude jsou semínka vítána. Díky jejich schopnosti nabobtnat, se tak každé jídlo stane sytější a vy spokojenější, protože vás žaludek hodinku po obědě nebude nenápadně vybízet, aby jste mu něco dobrého poslali.

Tip na zdravou svačinku – chia pudink

Budeme potřebovat

  • 200 ml rostlinného „mléka“
  • 3 lžíce chia semínek
  • 1/2 banánu
  • lžička medu nebo sirupu z agáve
  • čerstvé ovoce dle chuti

Postup

  1. Vezmeme banán a rozmixujeme ho s mlékem.
  2. Přidáme 3 lžíce chia a necháme asi 15 minut bobtnat – (semínka můžeme nechat nabobtnat přes noc – díky tomu docílíme opravdu pudinkové konzistence).
  3. Čerstvým ovocem pudink ozdobíme, popřípadě ho přidáme do pudinku.
  4. Pokud máte pocit, že konzistence pudinku stále není optimální, ještě vyčkejte do ztuhnutí.

Gel z chia semínek si můžeme připravit i předem. Stačí smíchat 1 díl chia semínek s 9-10 díly vody.

Proč tedy zahrnout chia semínka do svého jídelníčku?

  • Bohatý zdroj vlákniny,
  • vysoký obsah omega-3 mastných kyselin,
  • kvalitní zdroj rostlinné bílkoviny,
  • obsahují fosfor pro zdravé zuby a pevné kosti,
  • ideální pro hubnutí,
  • snižuje negativní projevy u diabetiků 2. stupně,
  • snadná příprava a zahrnutí do jídelníčku,
  • zdroj antioxidantů,
  • pomáhají snižovat krevní tlak a stabilizovat hladinu cukru v krvi.

 

Sdílet článek pomocí:

O autorovi

Přidejte komentář

1 komentář na "Chia semínka jako pomocník nejen při hubnutí"

Upozornit na
avatar

trackback

[…] také smoothie s chia semínky (více o účincích chia semínek najdete v našem článku Chia semínka jako pomocník nejen při hubnutí). U tohoto typu běhu bychom si ale dovolili varování. Každý člověk a jeho metabolismus je […]

wpDiscuz